Säkerhetsinstallatören 1
REPORTAGE |DRÖNARDETEKTERING Validrone ställer ny
a krav mot luſtburna intrång Enligt transportstyrelsen har antalet drönare som når marknaden ökat drastiskt under de senaste åren. Att flyga drönare utan tillstånd på kontrollerade områden är ett luftfartsbrott – trots detta är det svårt att visa påföljder. Via systemet Validrone kan Stanley Security nu detektera drönare och lokalisera drönarpiloten – genom att lyssna på radiokommunikationen mellan drönaren och dess pilot. Text: Klara Viklund Foto: Stanley Security och Gustav Norvik. Trots det stora antalet drönare som cirkulerar på marknaden finns det inget system som kan mäta statistik på drönarflygning och skadorna de kan orsaka. Med dagens teknik är drönare inte endast ett verktyg för att fota naturen ur ett fågelperspektiv, det kan vara ett hot mot företag i form av spionage. Under två års tid har Stanley Security arbetat med att utveckla systemet Validrone – ett radiobaserat säkerhetssystem som arbetar för att kunna detektera och positionera en drönare och dess pilot genom att lyssna på radiokommunikationen. – Vi har märkt att drönardetektering är en prioritet för bland annat flygplatser, och såg ett ökat behov av ett säkerhetssytem. Det är omöjligt att veta hur många drönare som befinner sig i luſtrummen ovanför stora företag. Även om kunder säger att de har koll kan de inte veta säkert hur många ekipage som har flugit över deras verksamhet under natten, säger Gustav Norvik, produktchef på Stanley Security. ”Ofta är företags säkerhetstänk reaktivt istället för proaktivt. Säkerhetsbudgeten är ofta mindre än till exempel marknadsbudgeten, tyvärr” Enligt Gustav Norvik kan drönare användas strategiskt mot företag eller skyddade områden. – De kan användas till att spionera på fängelser, flygplatser eller skyddsobjekt. Eller privata intrång såklart. Genom att lyssna på radiokommunikationen mellan drönaren och piloten kan Validrone markera ut hotet och utgångspunkten. För optimal säkerhet krävs det tre olika sensorer på tre olika positioner för att systemet ska kunna säkerställa farkosten. När en drönare färdas in på ett sensortäckt område skickas det positionsdata till en server som sedan visualiserar drönaren, dess flygväg och positionen på drönarpiloten. – Det är som att kasta en tennisboll genom ett fotbollsmålsnät, vi vill ha små maskor för att fånga signalerna. Att montera fler sensorer ger en större täckning, därför monterar vi grundpaketet, som är flera sensorer, säger Gustav Norvik. När sensorerna har fått signalen skickas ett larm till Stanley Securitys larmcentral – som sedan agerar utifrån kundens villkor. PÅBÖRJAD MONTERING I början på året har arbetet fokuserats på att testa systemet, med både flygningar på ett monterat område – och systemkontroller på den tekniska biten. Enligt Stanley Security ska produkten ha monterats hos pilotkunderna under det första kvartalet av 2020. Vid rätt förutsättningSÄKERHETSINSTALLATÖREN 1-2020 13