Nollelva 1
STREAMINGTIPS Flipp eller flopp? Text: Tobias Pet
tersson Foto: SF Studios Flopp: filmatiseringen av ”Utvandrarna” föll platt trots sin mastodontbudget på 100 miljoner kronor. Vissa filmer lockar publik till biograferna, andra floppar rejält trots att de ibland har en enorm budget. Går det att förutse vilka filmer som funkar och vilka som gräver hål i filmbolagens kassakistor? Ja, påfallande ofta. I Hollywood är det bara siffror som gäller. Där gäller det att dra in så mycket pengar att filmen minst går ihop sig och allra helst gör en rejäl vinst om man överhuvudtaget ska bli aktuell för att få göra en ny rulle. Det talas ofta om att filmbranschen, och framförallt biograferna, befinner sig i kris och det stämmer till stor del. Men det går faktiskt fortfarande att locka storpublik till biograferna och tjäna rejält med pengar, framförallt när det gäller internationella storfilmer. Kollar man på siffrorna för 2022 års filmer så var “Top Gun: Maverick” den film som var mest framgångsrik. Den kostade 170 miljoner dollar att producera och har i skrivande stund dragit in 1,5 miljarder dollar. “Avatar: The Way of Water” har visserligen tjänat in mer, cirka 2,3 miljarder dollar när detta skrivs, men den kostade också betydligt mer att göra, upp mot 460 miljoner dollar. När man räknar på om en film gått ihop sig ekonomiskt så ska man dessutom räkna in kostnaden för marknadsföring och den siffran brukar vara lika stor som produktionsbudgeten. Andra filmer på topp-tio-listan är bland annat ”Jurassic World: Dominion”, “The Batman”, ”Minioner: Berättelsen om Gru” samt några Marvel-filmer. Rätt förväntade rullar alltså. NOLLELVA 51 Hollywood har lärt sig vad som funkar, och det är just därför vi ser alla dessa uppföljare, spinoffer och rebooter. Ibland misslyckas dock även den amerikanska drömfabriken och då svider det rejält. 2022 års värsta flopp var förmodligen Roland Emmerichs “Moonfall”, en katastroffilm i dubbel bemärkelse. Den kostade cirka 140 miljoner dollar att spela in och har haft intäkter på cirka 67 miljoner dollar. Det görs även rejäla svenska ekonomiska filmfiaskon. Värst förra året var “Utvandrarna” som med svenska mått mätt var en mastodontproduktion med en inspelningskostnad på 100 miljoner kronor. Den har lyckats spela in cirka 30 miljoner kronor, vilket innebär en brakförlust av gigantiska mått. Att “Utvandrarna” skulle floppa var dock inte svårt att förutspå med tanke på filmens brister, exempelvis den usla marknadsföringen och det rumphuggna manuset. Och man undrar hur så många filmer kan gå med förlust när det redan på förhand är så lätt att sia om utgången. Såhär förutspår vi att det kommer gå för några av 2023 års filmer: Andra akten – Flipp Babylon – Flopp En dag kommer allt det här bli ditt – Flopp Indiana Jones and the dial of destiny – Flipp The Flash – Flopp Barbie – Flipp The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes – Flopp Ett sista race – Flopp True Lies CBS/Paramount+ Minns ni den gamla actionkomedin “True lies” från 1994 med Arnold Schwarzenegger och Jamie Lee Curtis i huvudrollerna? En bra film som både bjöd på häftiga actionscener och många garv. Nu har rullen fått sig en reboot i form av en tv-serie. Handlingen är sig lik: en otillfredsställd hemmafru chockas av upptäckten att hennes tråkige make Harry inte alls är någon datanisse. I själva verket lever han dubbelliv som internationell spion. Harry spelas av Steve Howey från ”Shameless” och hustrun Helen av Ginger Gonzaga från ”She-Hulk”. (TP) FILM TIPSET Triangle of Sadness (2022) Ruben Östlund är inte bara Sveriges utan även en av världens hetaste regissörer, och hans senaste film “Triangle of Sadness” vann både Guldpalmen, sex Guldbaggar och fick tre Oscarsnomineringar så den behöver kanske inte få mer reklam, men vill man själv bedöma om filmen är värd alla hyllningar eller är rysligt överskattad så kan man ju ta en titt. Efter en snabb sejour i den ytliga modevärlden hamnar vi på en lyxyacht där en samling excentriska figurer samlas, innan båten plötsligt lider skeppsbrott och de överlevande hamnar på en öde ö, där tidigare hierarkier plötsligt är ställda på ända. Sin vana trogen staplar Östlund udda scener på varandra där han utforskar social interaktion och obekväma situationer. Oförutsägbart och med en humor som inte smeker medhårs. (TP) KLASSIKERN Still Alice (2014) Julianne Moore fick en Oscar för sin roll i ”Still Alice” där hon spelar en 50-årig lingvistikprofessor som plötsligt börjar glömma saker och snart uppdagas det att hon börjat utveckla Alzheimers, trots sin relativt unga ålder. Sakta men säkert får sjukdomen ett allt fastare grepp om henne medan familjen bara kan se på hur mamman långsamt tynar bort mentalt. Extra plågsamt blir det eftersom hennes tidigare liv var så tydligt knutet till hennes skarpa intellekt. Här finns många enskilt starka scener men hela filmen är en plågsam resa mot det oundvikliga slutet där man sitter med en klump i halsen i princip från början till slut. ”Still Alice” är hjärtskärande sorglig, men det finns också något väldigt vackert och kärleksfullt i den nedtonade och jordnära skildringen. (TP)