Advokaten 1
ADVOKATDAGARNA 2022 » Konsten att värdera företag
på bästa sätt Att värdera företag kan vara svårt och komplext. De olika teknikerna för värdering har olika styrkor och svagheter. Därför kan det ha sin poäng att använda mer än en. Robert Sevenius talade under rubriken Värdering av företag i tvistemål. Värdering av företag är ett stort och komplext område, enligt Sevenius, som inledde med att tala om olika värdebegrepp, som nytto, utbytes och marknadsvärde. Det sistnämnda kan ses som ett fiktivt pris som en presumtiv intressent skulle kunna köpa eller sälja något för på en tänkt effektiv marknad, ett så kallat fair market value (FMV). Sevenius betonade att alla tekniker syftar till att beräkna marknadsvärdet. Begreppet bygger på nationalekonomisk teori och att det inte existerar några perfekta marknader i praktiken. För att värdera företag finns olika värde”VI ANVÄNDER HELST TRE TEKNIKER OCH FÖRSÖKER FÖRSTÅ VARFÖR DE LEDER TILL OLIKA RESULTAT.” robert sevenius deringsteknikerna lutar sig även mot olika informationskällor. Det är även av betydelse att känna till värderingens grundantaganden och osäkerheter, prognoser med mera. Det finns också vad som ses som god sed i värderingsuppdrag. På en fråga från publiken beskrev Robert Sevenius hur han arbetar när han granskar en värdering som han känner tvekan inför. – Vi använder helst tre tekniker och försöker förstå varför de leder till olika resultat. Det andra sättet är att hämta information från flera olika ställen. Så att man inte bara har företagsledningens information, utan också kan titta på konkurrenter, hämta in branschinformation och SCB:s statistik. Då får man en avstämning eller kritik mot en värdering. Men det handlar också om tid, som ofta är begränsad. Och kanske finns inte tid att göra det som ringstekniker, som avkastnings, jämförande och substansvärdering. Teoretiskt sett ska olika tekniker ge samma företagsvärde. Men så blir det inte. Sevenius konstaterade att olika tekniker har olika styrkor och svagheter, och han gjorde även en jämförelse mellan dem och visade likheter och skillnader. Det är inte så att en metod är den rätta, poängterade Robert Sevenius. De olika värjag nämnde, sa Robert Sevenius och fortsatte: – Värderingar är ofta indikativa. Och när det står att det är en indikativ värdering så betyder det att det inte är en fullständig värdering och att den ofta är beroende av företagsledningens egna prognoser. Det fullständiga arbetet har inte gjorts. Robert Sevenius redogjorde som avslutning för rättsfall på området och gav tips till åhörarna. ¶ Viktigt att sätta Många företag arbetar nu med att implementera den nya visselblåsarlagen. Advokat Natali Engstam Phalén gav en bild av lagen och vad advokater ska tänka på när de ger råd till sina klienter på området. Natali Engstam Phalén konstaterade att det ännu inte finns mycket praxis kring visselblåsarlagen. 44 Advokat Natali Engstam Phalén konstaterade inledningsvis att rubriken för föredraget, ”Den nya visselblåsarlagen – lärdomar hittills och utmaningar framåt”, lovade lite för mycket. Ännu finns nämligen inte så många lärdomar kring hur lagen ska tillämpas. Utmaningarna är i stället desto fler, konstaterade hon. ADVOKATEN NR 9 • 2022 Robert Sevenius är jurist och ekonom. Han är rådgivare, författare och utbildare, bland annat på Advokatakademiens utbildningar. Han anlitas återkommande för att granska företagsvärderingar. FOTO: MICKE LUNDSTRÖM