Advokaten 1
ADVOKATDAGARNA 2022 Hovrättspresident Anders Perk
lev och riksåklagare Petra Lundh hade många tankar kring de professionella aktörernas agerande i rättssalen. berstein. Panelen var tveksam. Mia Edwall Insulander påpekade att vissa advokater förmodligen vill spela en roll för sina klienter, och visa en tuff attityd, men att det knappast belönas av rätten. Anders Perklev höll med. – Det ska det inte göra. I vart fall är det betydligt mindre framgångsrikt än att vara påläst och kunna frågorna, kunna uppträda med auktoritet i sakfrågan. Och kanske litegrann ibland att ha rättens förtroende, sa han. Flera åhörare påpekade att såväl klienterna själva som deras bekanta på plats i rättssalen kan ha förväntningar på advokaten. Risken finns att man som försvarare spelar teater för dem. En bättre väg är dock att i förväg tydligt förklara hur en rättegång går till och vad som kommer att hända, uttryckte en deltagare i seminariet. Samtidigt, påpekade en åhörare, är just advokatens roll speciell eftersom advokaten har en klient. Rollen kräver ett visst mått av skådespel, eftersom man som advokat också har till uppgift att förmedla klientens känslor. – Det är klienten som ska vara nöjd, ingen annan. Men man måste förstås hålla på gränserna, sa advokaten. ADVOKATEN NR 9 • 2022 Paneldeltagarna instämde, men betonade också vikten av att förbereda klienten inför förhandlingen. I det ligger, påpekade Anders Perklev, också att förklara åklagarens roll. – Han eller hon sitter ju inte där för att han eller hon personligen vill komma åt klienten. Åklagarens roll är att ta ställning i åtalsfrågan utifrån en objektiv bedömning och sedan åtala. Det är viktigt att rollerna blir tydliga. Omvänt får inte åklagaren agera som om det skulle ligga i hans eller hennes personliga intresse att få någon fälld, sa han. cessen, så att den inte inskränks, sammanfattade han. Utifrån detta frågade Willy Silberstein om ”RÄDDA ADVOKATER ÄR INGA BRA ADVOKATER. […] DET ÄR EN DELIKAT BALANSGÅNG FÖR OSS advokatrollen och kravet på klientlojalitet kan ibland leda till svåra avvägningar inför en förhandling, konstaterade paneldeltagarna. Samtidigt är det i ett längre perspektiv viktigt för alla att värna om en fungerande muntlig process, menade Anders Perklev. – Den muntliga processen är oslagbar för att nå fram till rättvisa. En muntlig förhandling ger rätten det bästa underlaget. Så jag tror att det långsiktigt ligger i klienternas intresse att vara väldigt rädd om den proADVOKATER, ATT VI VÅGAR TESTA GRÄNSER, MEN PÅ RÄTT SÄTT.” mia edwall insulander en dålig stämning i förlängningen kan påverka rättssäkerheten. Ja, menade panelen, i värsta fall kan det bli så. Petra Lundh gav ett exempel. – Om stämningen i rättssalen leder till att inblandade inte vågar säga vad de tänker eller vad de upplevt, eller om det sprids att i domstolarna är det total oordning – det tycker jag är den allvarligaste risken. Att man tappar förtroendet för rättssystemet, sa hon. Även Mia Edwall Insulander såg risker med utvecklingen. – Rädda advokater är inga bra advokater. Så om detta för med sig att advokater blir mer försiktiga eller att vi inte vågar göra vad vi ska, då är det en farlig utveckling. Det är en delikat balansgång för oss advokater, att vi vågar testa gränser, men på rätt sätt. De vägledande handlingsreglerna för ett professionellt uppträdande i rättssalen finns på Advokatsamfundets webbplats. ¶ 49