Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera PERFORERAD FASAD
Lera KAKLAD TUNNEL
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera INDUSTRIROMANTIK
REPORTAGE: MOSA Change. För att applicera två oli
ka typer av glasyrer, matt och glansig på samma platta, utvecklade vi en maskin själva här i huset, berättar José Maase. José Maase menar att Mosas tillverkningsmetoder bidrar till att bevara och framhäva det keramiska materialets kvaliteter. – Vad gäller klinker låter vi exempelvis kornen i den pigmenterade leran falla naturligt. Det ger en skuggeffekt som kan vara subtil eller väldigt distinkt. Men vi vill inte att lera ska falla olika från dag till dag, så vi vill samtidigt kontrollera det naturliga fallet. Resultatet blir en yta med ett djup i kulören, en unik känsla och naturliga kvaliteter. QE Mosa har drygt 550 anställda som alla arbetar i någon av de två fabrikslokalerna i den sydholländska staden Maastricht. VISSA PIGMENT har man dock valt bort för alltid. – Vi vill arbeta hållbart och 99 procent av våra Även om den estetiska nivån togs till nya höjder i mitten på 1990-talet har det alltid funnits en tydlig konstnärlig ambition hos Mosa. – Mosa har alltid varit duktiga på att knyta till sig formgivare och konstnärer och involvera dem i produktionen. Det finns en tradition av att anställa de som går ut Maastricht Academy of Fine Arts and Design, som sträcker sig långt tillbaka. FAK TA OM MOS A Mosa grundades 1883 och har hela sin verksamhet med drygt 550 anställda i holländska Maastricht. Mosa producerar sex miljoner kvadratmeter keramiska plattor varje år. I DESIGNTEAMET på Mosa finns också en ingenjör vilket innebär att man kan utveckla nya produkter som kräver nya produktionsmetoder. – Att vi har en anställd ingenjör innebär att vi kan göra förändringar i tillverkningsprocessen själva. Ibland behöver vi utveckla de maskiner vi har eller skaffa ny utrustning. Ett exempel är serien Murals plattor är certifierade enligt amerikanska Cradle to Cradle Products Innovation Institute. Det innebär att vi inte längre använder vissa pigment, så vi kan exempelvis inte göra väldigt starka orange eller röda glasyrer. Samtidigt skapar det andra värden än de estetiska som kan vara värdefulla för arkitekterna. – Det faktum att vi arbetar med cradle-to-cradle gör det enklare för arkitekterna att möta kraven för olika miljöcertifieringar, så den keramiska produkten bidrar med ett värde till projektet. Som designer är jag länken mellan vad arkitekten vill ha och vad fabriken kan producera och det är väldigt inspirerande att tillsammans med arkitekten skapa den bästa keramiska produkten för projektet, konstaterar José Maase. ■ 36 LERA #2 2017
Lera POOLHUSET
Lera KERAMISKA ORNAMENT
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA