Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera PERFORERAD FASAD
Lera KAKLAD TUNNEL
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera INDUSTRIROMANTIK
Lera POOLHUSET
Lera KERAMISKA ORNAMENT
! Guaranty Building i Buffalo ritad av Louis Sull
ivan 1894–1895. De botaniska, organiska formerna kompletterar och förhöjer enkelheten i den geometriskt urbana kompositionen. På avstånd framträder de runda fönstren som en serie nitar som tycks hålla samman stålskelettkonstruktionen och tillför en stadsmässig skala. På nära håll är fasaden ett behagligt virrvarr. ” Den industriella revolutionen innebar en enorm ökning av användandet av arkitektonisk keramik i de växande städerna. Keramiska ornament kom att bli symbol för så olika saker.” MODERNISMEN Modernismen sätter rummet och funktionen i centrum och ornamentet förlorar sin status. En del arkitekter, framför allt i USA, valde dock att inte begränsa form till funktion. Louis Sullivan, som kallats modernismens fader, räknade även det symboliska och andliga till funktionen. Medan europeiska arkitekter fördömde ornamentet som sådant utvecklade Sullivan ett eget system av organiska ornament som på ett briljant sätt integrerades i hans skapelser. Guaranty Building i Buffalo är från bas till kornisch klädd i ett skinn av intrikat, slingrande orange terrakotta som fungerar med olika verkan i stadsbilden och på nära håll. ! Lejon är symbol för Ishtar, krigets och kärlekens gudinna, och mötte dem som nalkades templet från 500-talet f. Kr. i Babylon, nu på Pergamonmuseet i Berlin. FRAMTIDEN – SYMBOL FÖR EKOLOGISK HÅLLBARHET Många av historiens imponerande byggnadsverk med keramik finns kvar idag och påminner oss om materialets goda hållbarhet och ändlösa möjligheter i färg, textur och ornament. Ornamenten förklarar sin tids omständigheter och berättar historier. Hittills har vi hört historier om rädsla och respekt för gudar och eld, om strävan efter bildning och moral och om kreativ marknadsföring. Idag ökar användandet av keramik i arkitekturen. Jag anser att vi bör se det keramiska materialet i sig själv som ett symboliskt ornament – för hållbarhet – inte bara över tid utan också för miljön och kommande generationer. ■ ! Ting1 i Örnsköldsvik är ritad av Wingårdhs 2013 och har fått en färgstark fasad i keramik. ! Viking och indian ovanför entréporten till Brooklyn Historical Society ritad av George B. Post 1878. LERA #2 2017 45
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA