Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera PERFORERAD FASAD
Lera KAKLAD TUNNEL
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera INDUSTRIROMANTIK
Lera POOLHUSET
Lera KERAMISKA ORNAMENT
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA K RÖN I K A ”En egoism som gynnar and
ra” Oskar Ek är produktdesigner och keramiker med studior både i Malmö och i den kinesiska keramikstaden Jingdezhen. Han har specialiserat sig på keramiska bruksföremål för restauranger. Han fascineras av keramikens oberäknelighet och säger sig ha en hatkärlek till materialet. HUR FÅR MAN ett företag med själ och personlighet? Hur gör man för att ens företagande ska bli en avbild av en själv? Att forma något för ens egen skull, ur ens lycka och djupaste intresse och sen överföra detta i ett kreativt företagande som ska anpassas till så många fl er än dig själv. Att tänka egoistiskt men att göra det på ett sätt som gynnar så många andra. Vad har jag att bidra med till människors välbefi nnande ur ett estetiskt perspektiv? Jag funderade på hur jag skulle börja och vad jag skulle ta hänsyn till när jag efter många keramikutbildningar och lång tid som frilansande formgivare funderade på att starta mitt keramikföretag. Det var som ett myrornas krig i mitt huvud. Jag hade precis kommit hem från en lång resa i Kina, där jag av ren längtan och nyfi kenhet besökte staden Jingdezhen. En stad som är världsberömd för sin tusenåriga keramiska historia, där kejsare genom tiderna har skapat serviser för sina palats. Där allt är möjligt i keramisk väg och resurserna är oändliga. En riktig industristad som de fl esta skulle beskriva som bullrig, smutsig och smått deprimerande. Men som en yrkesman skulle beskriva som en dröm och en otrolig inspirationskälla. Där föddes en ny glöd i min då förvirrade yrkesmässiga tillvaro. Jag ville skapa ett producerande företag som speglade mig, mina personliga intressen och små detaljer som gjorde mig lycklig i det keramiska skapandet. Min kärlek för experimenterande, strukturer, historia, material, mat och så vidare. Många skissblock blev det men efter mycket detaljrikt rannsakande stod jag där med ett lite udda koncept. Jag ville hjälpa restauranger och gastronomiska företag att förverkliga sina idéer kring matupplägg, att skapa experimentella samarbeten mellan brukarna och mig. Ge dem en möjlighet att kontrollera keramiken på ett liknande sätt som de kontrollerar maten i köket. Som ett team jobbar vi tillsammans för att ta upplevelsen av deras restaurang till en ny nivå. Genom maten i kombination med vår keramik skapas det en estetisk symbios. Jag såg likheter mellan kockteamen och ett designteam. Alla har sina kompetenser och jag är bara en del i teamet, med ytterligare en ingrediens. Allt föll på plats och det gör det fortfarande. Genom noggrant planerande har jag sakta men säkert skapat en hållbar framtid i keramikbranschen. Jag pusslar ihop mina styrkor och intressen med målgrupper som har nytta av dem. Det som jag en gång såg som ett förvirrat keramiskt skapande har genom ett uppstrukturerat planerande blivit något så självklart vinstdrivande; både för själen och ekonomiskt. ■ NÄSTA NUMMER KOMMER I SEPTEMBER FRANSK FÖRSKOLA I JORDNÄRA FÄRGER KERAMISKA FASADER I EN NORDISK KONTEXT BERLIN – EN KERAMISK SKATTKAMMARE 50 LERA #2 2017