Fokus Placeringar Låt dina placeringar jobba för k
limatet
Fokus Placeringar Är återhämtningen över?
Fokus Placeringar Låt inte känslorna ta över!
Fokus Placeringar ”Det finns mycket kvar att göra
på alla marknader” Intervju Readlys vd Maria Hedengren: ”Det finns mycket kvar att göra på alla marknader ” Även om Readly-aktien har gått ner rejält sedan börsnoteringen förra året, finns det all anledning att hålla ögonen på bolaget. Trots snabb och stadig tillväxt har bara ett fåtal av världens tidskriftsläsare upptäckt tjänsten, och vd Maria Hedengren ser stor potential. Text Ingrid Kindahl Foto Kristina Sahlén 10 MAN SKULLE KUNNA beskriva Readly som tidningarnas Spotify. Läsaren får möjlighet att ta del av innehållet i tidningar från 900 förlag i 11 länder bara genom ett klick, och det till en kostnad av någon hundralapp i månaden. Exempelvis kan den som bara gillar motorcyklar eller ridsport välja att bara läsa artiklar som handlar om det – i samtliga anslutna tidningar. Förutsatt att man kan språket förstås. – Den här branschen omsätter mycket mer än musikbranschen, det är det som gör den så intressant. Vi jobbar mycket med att utöka antalet länder där vi har anslutna förlag. Förra året lanserade vi två, Australien och Nya Zeeland, trots pandemin. Men på kort sikt kommer större delen av vår intäktstillväxt att komma från redan existerande marknader, säger Maria Hedengren. READLY ÄR ETT svenskt företag som startades av entreprenören Joel Wikell 2012. Han kom på idén under en semester på Cypern, då han satt vid poolkanten och önskade att han hade obegränsad tillgång till tidskrifter digitalt. I dag finns alltså Readly i 11 länder och man har läsare i 50 länder. Prenumerationsintäkterna delas med tidningsförlagen, som får mellan 60 och 70 procent. Kärnländerna är Sverige, Storbritannien och Tyskland – Europas största marknad när det gäller magasin. Men det här är bara början, enligt Maria Hedengren. – Även om Tyskland är stort, är det än så länge bara en liten del av befolkningen som är prenumeranter. Det finns mycket kvar att göra på alla våra befintliga marknader, säger hon. MEN SJÄLVKLART ÄR nya marknader också viktiga. När det gäller tillväxt tänker Maria Hedengren i språkområden. Exempelvis finns MARIA HEDENGREN Vd Readly bakgrund: vd Readly sedan 2019. Handelshögskolan i Göteborg. karriär: 20 år inom it. Tidigare CFO på iZettle och Netent. familj: Bor i Stockholm. Två tonårssöner. fritid: Tränar på gym 4-5 gånger i veckan.
Fokus Placeringar Hur mycket kan börsen leverera?
Fokus Placeringar Bolaget som skapar oro på börsen
Fokus Placeringar Fondtips
Fokus Placeringar Kursuppgångar för hälsovårdsjätt
ar