Fokus Placeringar Låt dina placeringar jobba för k
limatet
Fokus Placeringar Är återhämtningen över?
Fokus Placeringar Låt inte känslorna ta över!
Fokus Placeringar ”Det finns mycket kvar att göra
på alla marknader”
INTERVJU / Maria Hedengren Ads, är ett verktyg fö
r att lägga in extra annonser i existerande publikationer, bland annat baserat på vem som läser. Alltså dynamiska annonser anpassade efter läsarens preferenser. – Det här finns ännu bara i Sverige, men när tiden är mogen rullar vi ut tjänsten i fler länder, säger Maria Hedengren. En annan viktig framtidsfråga är stra12 flera engelskspråkiga länder kvar att exploatera: Kanada och Sydafrika är ett par. Ett land där man planerar att gå in är Spanien, vilket på sikt öppnar för hela Syd- och Mellanamerika samt en stor del av Nordamerika. Frankrike är en så länge en vit fläck, men finns med på listan för framtida satsningar. INNEHÅLLET I READLY delas in i kategorier. Det kan vara mode och skönhet, teknik, näringsliv, hälsa och livsstil. Även här pågår ett produktutvecklingsarbete. – I exempelvis Tyskland har vi ett brett utbud av tekniktitlar och dagstidningar, men där skulle vi vilja lägga till mer av livsstilsmaterial för kvinnor, säger Maria Hedengren. Av de 900 tidningsförlag som Readly samarbetar med, är det flera som har upptäckt möjligheten att bara finnas på Readly och alltså hoppa över momentet med tryck och fysisk distribution helt och hållet. På sikt bedömer Maria READLY Omsättning, Mkr EBIT, Mkr Vinst per aktie, kr Prenumeranter 2020 352,6 -189,1 -6,5 369 764 2019 264,7 -142,5 -5,9 278 555 Källa: Readly Hedengren att det kommer att bli vanligare med sådant exklusivt material, men hon tror inte ett ögonblick på det tryckta magasinets snara död. – Tryckta magasin som läses vid speciella tillfällen kommer att finnas kvar under lång tid, kanske med ännu lyxigare papper. Det vi ser är att de som prenumererar på en fysisk tidning gärna läser andra, liknande magasin via Readly. Men det digitala läsandet ökar, och det ska det bli spännande att se vad pandemin kommer att få för långsiktig effekt på det. Enligt vissa bedömare kommer tidskriftsbranschen att omsätta totalt omkring 60 miljarder dollar 2024, och de digitala källorna väntas då utgöra 29 procent mot 25 i dag. Förutom erbjudandet om en stor mängd tidningar, har Readly också utvecklat två kringtjänster som på sikt har god potential. Den ena handlar om att ta vara på de enorma mängder data som läsarna genererar. Readly Insight, som datatjänsten kallas, gör det möjligt att analysera läsarnas beteende och låta förlagen se hur olika artiklar, annonser eller omslag presterar. – Detta är ännu i sin linda, men förlagen har visat ett långsiktigt intresse för tjänsten och många är beredda att betala oss för sådana analyser. Den andra kringtjänsten, Readly tegiska samarbeten. Nuvarande partner finns bland annat i resebranschen, eftersom resenärer av tradition vill läsa tidskrifter. Exempelvis erbjuds resenärerna på en tågsträcka i England att få tillgång till Readly. Men samarbeten finns även i många andra branscher, som telekom, detaljhandeln och bank- och finans. Exempel på nuvarande partner är Telia, Lidl, Klarna och HM. Samarbetet går ut på att partnerföretagen erbjuder Readly i sina lojalitetsprogram. – Fördelen för oss är att vi når ut med vår tjänst i mycket stora kundgrupper. Varumärkeskännedomen höjs och vi får en direkt kanal till nya prenumeranter. Som marknadsföring är det mycket kostnadseffektivt jämfört med att exempelvis betala för klick i sociala medier. Kunderna erbjuds Readly till rabatterat eller gratis under ett antal månader, och efter det blir många kvar. Konkurrensen då, hur ser den ut? – Den finns, konstaterar Maria Hedengren. För några år sedan lanserade exempelvis självaste Apple en liknande tjänst i USA, Storbritannien och Australien. Men om något har konkurrensen gynnat Readly, i alla fall hittills, menar hon. – Detta är en tjänst som ännu inte är känd för alla. När nya aktörer kommer in, ökar kännedomen om produkten, så har det blivit när andra tjänster av den här typen har lanserats. När fler aktörer kommer in på en marknad hjälps man åt att öka intresset. Vi har fortsatt att växa bra på de marknader där Apple finns. n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.
Fokus Placeringar Hur mycket kan börsen leverera?
Fokus Placeringar Bolaget som skapar oro på börsen
Fokus Placeringar Fondtips
Fokus Placeringar Kursuppgångar för hälsovårdsjätt
ar