AMES 1
HEMSTÖD TEXT OCH FOTO: MIRJAM LINDAHL MER LIVSGLÄ
DJE OCH MINDRE ENSAMHET Jonas Lindahl startade Hemstöd med en önskan om att skapa nytta och glädje för fler. Jonas Lindahl bytte Västergötland mot Östergötland, blev Linköpingsbo och startade, ur drivkraften att arbeta hållbart ur flera olika perspektiv, företaget Hemstöd. En möjlighet att skapa win-winwin för fler. – Hemstöd är en förmedling mellan pigga seniorer som vill bidra till glädje och nytta i någon annans vardag och äldre som behöver lite extra stöd eller sällskap, samtidigt som anhöriga får avlastning, berättar Jonas. Vi sätter oss tillrätta i en blå soffa i Östsvenska Handelskammarens alldeles nyinvigda lokaler på Link Business bredvid Stångån i Linköping. Jonas tar en klunk av sitt kaffe och berättar om ett miljöintresse som funnits sedan barnsben och om valet att läsa vidare efter ett par år som underhållsmekaniker i industrin. – Valet föll på civilingenjör och industriell ekonomi vid Linköpings universitet. Då fanns inte den typ av miljöinriktning som man kan läsa idag, men jag letade upp extra kurser för att få till den kompetens jag önskade. Miljömässig nytta har alltid varit en kraft som tagit mig framåt, och efter examen och ett par år på ledande poster inom tillverknings- och ren10 hållningsbranscherna tog jag beslutet att starta eget. I januari 2020 började Jonas att, på konsultbasis, hjälpa företag med marknadsstrategier och att utveckla sitt miljö arbete samt utnyttja affärerna som följer av det. Samtidigt startade han utveckling, tillverkning och webförsäljning av produkter för enkel och snygg sophantering. – Fula soptunnor kan få en snygg inramning med soptunneskydd och istället bidra till en hemtrevlig uppfart. Och smarta inomhuskärl som gör det enkelt och smidigt att sopsortera bidrar till miljö nytta genom både form och funktion, säger Jonas. Men en god levnadsmiljö handlar inte bara om omgivningen. Det är lika mycket att ha en stimulerande och tillfredsställande tillvaro, och i takt med rapportering om äldre som blir allt mer ensamma och hemtjänstpersonal som blir allt mer stressade föddes en tanke på att göra något mer. – Min svärfar som blev arbetslös i slutet av sin karriär kom med i ett projekt i Skövde kommun där han fick hjälpa äldre med de olika göromål som kommunens hemtjänst inte hann med. Ett uppdrag han trivdes jättebra med och som fick betyda väldigt mycket för dem han hjälpte. Tyvärr lades projektet ner, men att se honom leva upp och få höra om den glädje han spred var fantastiskt, och många år senare dök tanken upp på att skapa något liknande. Så startades Hemstöd och det digitala förmedlingssystemet, som öppnade upp den 10 december 2021 har idag har ungefär 160 uppdragstagare, som kallas medmänniskor, registrerade på 70 orter från Gällivare i norr till Trelleborg i söder. Människor som vill dela med sig av sin tid, sina kunskaper och erfarenheter till någon annan. – Det kan handla om att följa med och handla, ta en promenad, spela spel eller skjutsa till läkarbesök. Skruva upp en hylla, plantera blommor eller baka och kanske äta tillsammans. Allt det där som faller utanför hemtjänstens uppdrag och som kan vara svårt för anhöriga att hinna med, säger Jonas och tar sig själv som exempel. Jag har mina föräldrar kvar i Västergötland, ett antal timmar bort. Jag kan inte svänga förbi lite enkelt efter jobbet. Att veta att de får den hjälp de vill och behöver känns förstås bra för mig också. Men han menar också att nyttan och glädjen inte är enkelriktad. Många av de medmänniskor som ger av sin tid upplever att de får så mycket mer än bara lön tillbaka. – Många pensionärer är väldigt pigga och har ingen lust att lägga sig på sofflocket. Att få en uppgift efter arbetslivet, en uppgift som betyder mycket för någon annan, det är en stor bonus säger många av våra ansluta medmänniskor. De tycker att det ofta blir så mycket mer än ett jobb. Och anhöriga som får lite lättare att få ihop livspusslet berättar om känslan av lättnad och trygghet över vetskapen att den som kommer är någon ens anhöriga trivs med och som är samma vecka efter vecka. Just tryggheten är en viktig del i uppdraget och Jonas berättar om att alla som anmäler sig till registret kontrolleras mot belastningsregistret och att all bokning sker med hjälp av bankID, för att säkerställa att man är den man utger sig för att vara. Alla medmänniskor presenterar sig med bild och information om sig själva för att man ska kunna hitta någon som man tror att man kommer att klicka med. – Det finns också ett rating system, berättar Jonas, just för att man ska behöva vårda sitt rykte och sitt anseende. Det skapar också en god kultur och borgar för att de som är anmälda vill göra ett bra jobb, vilket förstås är jätteviktigt. Hållbara affärer – både socialt, ekonomiskt och miljömässigt – är Jonas framtidsplaner. Att växa klokt, att fortsätta utveckla verksamheten och att steg för steg arbeta mot att utrota ensamheten för äldre. ®