Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN 911 TARGA O rdet evergreen nyttja
s ibland slarvigt. Men för Porsche 911 Targa är det ett epitet som verkligen är på sin plats. Hela historien om Porsche 911 är förstås en evergreen. Den introducerades 1963, tillverkningen inleddes 1964 och bilen är i dag inne på sin åttonde generation. 911 Targa har blommat nästan lika länge. Med nya 911 Targa 4 och 911 Targa 4S tas konceptet in i 2020-talet och erbjuder allt som gjort Targa populär från första början, kombinerat med den senaste tekniken och körglädjen. När 911 Targa först presenterades 1965 var det med en idé om att kombinera klassisk cabrioletkänsla med säkerhet. Vid den här tiden var trafiksäkerhet högt upp på dagordningen i USA. Eftersom den nordamerikanska marknaden redan då var mycket viktig för Porsche gällde det att kunna erbjuda en 911-modell med fällbart tak för de soliga delstaterna, utan att tumma på säkerheten. KLASSISK DESIGN Det var så 911 Targa kom till. Med en störtbåge över sittbrunnen och en taksektion som kunde lyftas av och placeras i bagageutrymmet var ett nytt koncept skapat. Dessutom gav det upphov till en design som blev en klassiker. Störtbågen, som de första åren var utförd i blankpolerad metall, blev ett signum lika starkt som takformen på den ordinarie coupéversionen av 911. Från början var bakrutan av plast och den kunde vikas ned så att luftgenomströmningen blev än mer lik den hos en vanlig cabriolet. 1967 blev det möjligt att istället välja en välvd glasruta. Panoramabakrutan blev så populär att den blev standardutrustning redan 1968. Därmed var nästa viktiga designelement på plats. Porsche 911 utvecklades kontinuerligt under 1970- och 1980-talen med starkare motorer, förbättrad väghållning och alltmer avancerad teknik. 911 Targa behöll sin popularitet. Inte ens när 911 Cabriolet, det vill säga en version med fällbart tygtak utan 26 störtbåge, började säljas 1983 svek intresset. 1988 presenterades den dittills mest genomgripande förändringen av 911modellen. Det var då den generation som internt kallas 964 debuterade. Milt modifierad utsida, men med 85 procent ny teknik under skalet. 911 Targa var alltjämt ett förstahandsval för många köpare, vid sidan av coupé- och cabrioletversionerna. I november 1995 inträffade en liten revolution. Det var när ett helt nytt koncept för 911 Targa lanserades, baserat på den 911-generation som kallas 993. Vid en hastig anblick kunde nya 911 Targa tas för en coupé, borta var ”Targabågen” och den stora bakrutan. Istället fanns ett öppningsbart glastak som sträckte sig från vindruteramen hela vägen till bakrutan. Rundslagningsskyddet bestod nu av längsgående takbågar istället för den tvärmonterade. Den skarpögde noterade även att de bakre sidorutorna hade en spetsig avslutning istället för den lätt rundade på 911 coupé. Det stora elektriskt manövrerade glastaket var ett sätt att modernisera idén om 911 Targa som en allsidig, praktisk och lyxig variant för soldyrkare. Samma koncept användes på de två efterföljande 911-generationerna, med internkod 996 respektive 997. Där utvecklades idén ytterligare med bland annat öppningsbar bakruta, så att kassar och väskor enkelt kunde placeras på Den helt nya generationen 911 Targa förvaltar arvet väl från 1967. Notera att de första exemplaren hade bakruta i plast istället för i glas.