Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN AUKTION en 20 augusti 2017 klubba
des ett exemplar av tävlingsbilen Porsche 917 för 14 miljoner dollar på Gooding & Companys auktion i Pebble Beach. Till stående ovationer från en jublande publik som skrek rakt ut när klubban föll. Hur kunde en bil som inte ens får köras på allmän väg säljas för sådana enorma summor? I auktionsvärlden pratar man om skick, antal exemplar och proveniens, alltså vem som ägt föremålet, som avgörande för en produkts pris. Och den ljusblå tävlingsbilen visar att auktionsvärldens sanningar i högsta grad gäller även i bilvärlden. Totalt byggdes 27 stycken Porsche 917 och just det här exemplaret, med chassinummer 024, användes under tester på Nürburgring och Le Mans 1970. Därefter köpte Porsches fabriksförare Jo Siffert bilen och hyrde ut den till Steve McQueen, som i sin tur gav den en huvudroll i filmen Le Mans. Bilen har alltså inga stora tävlingssegrar att luta sig mot, men har blivit ikonisk efter att ha synts på filmaffischer för en av bilfantaster älskad film. Och sådan proveniens syns på auktionspriset. Bilen är sannolikt den dyraste Porsche som sålts på auktion. REKORDPRISER – I bilvärlden finns två typer av proveniens, den ena är tävlingsframgångar och att ha körts av berömda förare, den andra är att ha ägts av någon berömdhet. Har bilen båda egenskaperna kan priset bli riktigt, riktigt högt, säger Pontus Silfverstolpe grundare av auktionssöktjänsten Barnebys. Ser man till de Porsche-bilar som nått rekordpriser är det stora flertalet just tävlingsbilar. Den Porsche 956 som tog hem totalsegern i Le Mans 24-timmars 1983 med Vern Schuppan, Hurley Haywood och Al Holbert bakom ratten såldes 2015 av Gooding & Company för 10,1 miljoner dollar vid en auktion i Pebble Beach. Under 2018 klubbades en av de tre Porsche 959 som 1985 tävlade i Paris–Dakar för nästan sex miljoner dollar. Men det finns även riktiga dyrgripar bland bilar godkända för allmän väg. 2017 ropades nämligen ett exemplar av Porsche 911 GT1 Strassenversion in 30 för 5,7 miljoner dollar. Men så handlar det också om en bilmodell som endast tillverkats i 20 exemplar. Även till synes små detaljer som att alla reservnycklar finns med påverkar priset, liksom originallack, få ägare och miltal. FYNDA PÅ MORGONEN – De flesta av de största samlarna är fortfarande amerikaner och européer, men det är ingen tvekan om att de nya samlarna i Asien, Mellanöstern och Ryssland drivit upp priserna, även om de hellre köper nya bilar. Det är onekligen fler som slåss om godbitarna idag, och därför pressas priserna uppåt, säger Pontus Silfverstolpe. I Michael Lufts garage utanför Borås står åtta Porsche-bilar, bland dem en 356 Super 90 från 1963, en 911 Targa från 1971 och tre Porsche 912. Flera av bilarna är inropade på just auktioner. – Min Targa från 1971 ropade jag in på Barrett-Jackson-auktionen i Scottsdale, Arizona. Där finns så många köpstarka spekulanter att fynden kan man bara göra på morgonen, innan de flesta vaknat till riktigt och hunnit få i sig några drinkar som gör dem modiga. För på vissa större auktioner betalar man kanske 5 000 kronor för att få en inropsskylt, men då har man å andra sidan fri dryck under hela auktionen, säger Michael Luft. Bland de viktigaste auktionshusen för klassiska bilar, där rekordpriserna brukar sättas, finns amerikanska RM Sotheby’s, Gooding & Company och nämnda Barrett-Jackson. I Storbritannien finns Bonhams och i Frankrike Arcturial. De mest omtalade årliga auktionerna äger rum i just Scottsdale, men också vid Amelia Island i Florida och i Pebble Beach i Kalifornien, där de flesta större auktionshus deltar. Även på bilmässan Techno-Classica i tyska Essen dyker med jämna mellanrum riktigt ovanliga Porsche-bilar upp. – De stora internationella auktionerna är också folkfester och väl värda att besöka även om man inte tänker köpa en bil. Visst finns det de som budar via ombud, exempelvis på telefon, men 99 procent säljs till folk i publiken, så man kan kolla in vem som köper vad. Under Arizona Auto Actions, som pågår i en vecka i januari varje år och där bland andra Barrett-Jackson, Bonhams, Gooding & Company och Sotheby’s deltar, säljs det 10 000–20 000 bilar, så det är en otrolig chans att få se en sådan mängd fantastiska bilar på nära håll, säger Michael Luft. Michael Luft är inte bara bilsamlare, han var också med och grundade Kvarndammen Auktioner och är nu en av initiativtagarna till svenska Bilweb Auctions. – Många av de köpstarkaste kunderna är i 60-årsåldern, och det är inte ovanligt att de nu när de har råd vill ha bilen som hängde på pojkrumsväggen när de var 15. Om man då räknar baklänges så innebär det att dagens 60-åringar var i femtonårsEn Porsche 718 RS 60 Werks rullas upp på scenen vid RM Sotheby’s auktion i Pebble Beach 2019.