Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORSCHE GTS-SPECIAL Porsche Macan
GTS vänder sig till alla som är ute efter sportighet och körglädje. m du inte är riktigt bekant med modellstrukturen inom Porsche kanske nya Macan GTS förtjänar en förklaring. Den är positionerad ovanför Macan och Macan S, men samtidigt under toppversionen Macan Turbo. Ändå är det inte riktigt hela sanningen. Där Macan Turbo siktar på kunder som söker det yttersta inom lyx och prestanda, är GTS istället versionen för dig som är ute efter sportighet och körglädje, samt dessutom vågar ta ut svängarna vad beträffar både utseende och andra egenskaper. Och just detta har, i alla fall vad beträffar den förra generationen Macan, gjort just GTS-varianten till mångas favorit i programmet. MER EXPRESSIV Vi har fått en ny generation av Macan sedan ett drygt år tillbaka, och Porsche lanserar nu också GTS-versionen. Lämpligt nog har Porsche Magasin bjudits in till denna provkörning i Portugal, som ska ta oss till allt från motorvägar till smala, kurviga bergsvägar. Vi tilldelas en klarröd testbil med interiör i svart alcantara och röda kontrastsömmar. Att det är en annan bil än Macan S är tydligt redan innan jag kliver in: Den här bilen står 15 mm lägre i fjädringen och rullar på svarta fälgar. Den har dessutom en mängd olika svarta accenter som baklyktor, grill, takspoiler, fönsterlister, sidodekor med mera. Den väcker tveklöst mer uppmärksamhet än de andra Macanmodellerna, speciellt i de mer extroverta färgerna som Porsche visar upp här: mambagrön, karminröd med flera. Mer konventionella färger som silver, grå och svart finns förstås också att tillgå. Den största mekaniska skillnaden mot föregångaren är att den nya 2,9-liters dubbelt turboladdade V6-maskinen ersätter den tidigare trelitersmotorn. Den nya maskinen har högre effektpotential och återfinns sedan tidigare i Macan Turbo, Panamera och Cayenne. Antalet hästkrafter i just GTS blir 380, 20 fler än hos förra Macan GTS. När jag startar bilen och rullar iväg blir GTS-vibbarna ännu ”GTS-varianten programmet.” har blivit mångas favorit i tydligare. S-modellens motor gör knappt något väsen av sig alls, denna variant är desto mer expressiv: Det ömsom gurglar, ömsom mullrar på klassiskt V6-manér. Faktum är att denna maskin har en av de trevligaste ljudkulisserna jag hört från en modern turboladdad sexa. Det handlar dessutom om äkta motorljud och ingen syntetisk ljudfil som spelas upp i bilens högtalare. I Sport- och Sport Plus-lägena är motorn tydligt närvarande, men när man byter till normalläget och kommer upp i fart drar sig maskinen tillbaka och bara ett lätt vindsus kan höras. Trafiken lättar och jag kan till slut trampa gasen i botten. Fyrhjulsdriften gör att bilen inte slösar bort ett uns av motorkraft på hjulspinn utan istället kastar sig iväg utmed landsvägen. Den drar sedan iväg oväntat starkt långt upp i de övre hastighetsregistren. Trots att detta är en rejäl familjebil lyckas motorn sätta en sådan fart på ekipaget att jag misstänker att den i realiteten ger mer än de uppgivna 380 hästkrafterna. Subjektivt går denna version betydligt snabbare än S-modellen, men det finns en risk att det mysiga ljudet förleder mig här. En annan positiv aspekt med denna motor är att den upplevs så responsiv – fördröjningen 45