Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORSCHE GTS-SPECIAL Nya Porsche M
acan GTS bjuder på motorkraft, härligt ljud och pigg väghållning. mellan gasfotstryck och acceleration är minimal. En viktig förklaring är placeringen av turboaggregaten mellan cylinderbankarna, vilket ger korta avgasvägar och därmed bättre motorrepsons. Den blixtsnabba dubbelkopplingsautomaten bidrar också till de rappa reaktionerna. Och för den som vill slippa växla kan jag meddela att vridmomentet är fylliga 520 Nm hela vägen från 1 750 varv upp till 5 000 varv. Detta är verkligen en motor som är perfekt avpassad för sin uppgift. När vi når några kurviga vägpartier utmed kusten norr om Lissabon blir det snart tydligt att även GTS-behandlingen av chassit fått effekt. Styrningen är direkt för bilklassen och krängningarna vid hård kurvtagning hålls inom strikta gränser. Även när man rullar över ojämnheter känner man att denna bil är fastare avstämd än modellbröderna Macan och Macan S, men den blir ändå aldrig obekväm eller osofistikerad. Fick jag välja själv vore just detta en perfekt kompromiss mellan sportighet och komfort. I standardutförande rullar GTS på 20-tumshjul, men även 21-tummare finns som tillval. Standardchassit i GTS är som sagt sänkt med 15 mm gentemot de övriga Macanmodellerna, men det finns även möjlighet att välja till luftfjädring där man kan variera markfrigången i ett 40 mm-intervall. Och 46 det kan ju vara bra om man vill kunna köra den sista kilometern upp till fjällstugan när stugvärden glömt att ploga. Eller om man ska ta sin Macan GTS till en trackday och vill komma så nära asfalten som möjligt. Och när vi ändå talar om komfort måste jag slå ett slag för stolarna i Macan GTS. De tillhör de skönaste jag någonsin testat och är lika bra på att hålla ryggontet borta på långresan som att hålla en fast i stolen när man kör aktivt. Stolen är unik för GTS-modellen. RIKLIGT MED KÖRGLÄDJE Som ni märker är Macan GTS en bil för mig, till stor del definierad av den körupplevelse jag får. Men det finns förstås annat också. Som till exempel platsen i baksätet, bagageutrymmesvolymen, ljudkomforten och säkerheten. Men du anar ju redan att Macan levererar toppnoteringar på alla dessa plan, så vi behöver knappast gå in på att bagaget rymmer nästan 500 liter och att baksätena är delbara, fällbara och skjutbara i längdled och så vidare. Slutsatsen blir ändå att den som behöver en praktisk och komfortabel bil, men som också vill ha rikligt med körglädje i form av motorkraft, härligt ljud och pigg väghållning knappast kan hitta något bättre än en Macan GTS. ”GTS är både praktisk och körglad” Marcus Meyer Produktchef Macan. Vilken av Macanmodellerna skulle du själv välja? – För mig blir det just GTS eftersom den är både praktisk och samtidigt klassledande vad gäller körglädje. Den är verkligen en äkta Porsche utifrån och in! Dessutom är den attraktivt prissatt i jämförelse med S-modellen om man väger in all utrustning som ingår. Vilka tillval skulle du inte missa på din Macan? – Jag har några favoriter: Takrails är viktiga eftersom jag vill kunna transportera saker på taket. Sedan skulle jag nog även välja till luftfjädring för att kunna göra min Macan ännu mer terrängduglig när det behövs. Och så en dragkrok förstås. När det gäller praktiska detaljer, är det någon egenskap hos Macan GTS som du särskilt vill lyfta fram? – Dragvikten. Macan GTS har en mycket hög dragvikt, vilket hästägare och andra som ibland behöver dra mycket uppskattar. Den får dra bromsade släp på upp till 2 400 kilo.