Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PORSCHE GTS-SPECIAL hade nog kunn
at kapa några tiondelar till runt banan med en paddelstyrd dubbelkopplingslåda (PDK). Men jag skulle i alla fall välja den manuella lådan eftersom jag personligen söker maximal interaktion och känsla istället för de där sista tiondelarna. Den här bilen känns fullt bankompatibel utan att man behöver göra några kompromisser avseende användbarhet. Trots att GTS rullar på lite smalare och mindre extrema däck och har vissa skillnader i hjulupphängningarna och 20 hästkrafter färre än storasyskonen GT4 och Spyder kan jag inte tro att GTS tappar särskilt mycket i varvtid mot dessa två bilar, så fint går den nya bilen på bana. Efter en fem, sex varv blir vi invinkade i depån för att byta till nästa programpunkt: test av det öppna syskonet 718 Boxster GTS 4.0 utmed de vackra landsvägarna norr om Lissabon. Boxster är i sin specifikation närapå identisk med Cayman, motorer, bromsar, chassi, allt är detsamma. Vikten ligger dessutom på 1 400 kg för båda modellerna, och karossen på Boxster är tillräckligt styv för att man aldrig ska besväras av chassivibrationer eller andra olater som öppna bilar kan ha. Körupplevelsen blir därför närapå identisk. Men det finns en viktig skillnad, i Boxstern med sitt öppna tak blir ljudsensationerna ännu mer närvarande. Redan innan vi rullar iväg kommer jag på mig själv med att sitta och blippa på gasen bara för att få uppleva raspet från de två avgasrören. Avgasrören förresten, förutom 4.0-logotypen bakom framhjulen är det främst avståndet mellan de två avgasrören som skiljer nya GTS från den tidigare fyrcylindriga bilen: på den nya bilen sitter rören cirka 40 centimeter isär, på den gamla helt intill varandra. ETT SJÄLVKLART VAL Efter att vi har rullat ut ur staden kommer en fantastisk kurvig kustväg där jag kan köra 718 Boxster i rask takt. Det är en njutning att försöka hitta tekniken att ”tåhäla”, alltså ge en gasstöt samtidigt som man bromsar inför en kurva för att matcha varvtalet och därmed göra harmonin i körningen fullkomlig. Och får du inte till det gör bilen det åt dig automatiskt i Sport- och Sport Plus-lägena. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 kostar 870 000 kronor och 718 Boxster GTS 4.0 892 000, men jag vågar ändå hävda att det är ett fynd. Det finns nämligen gott om dubbelt så dyra sportbilar som visserligen må vara snabbare men ändå inte lyckas leverera i närheten av samma ofiltrerade körupplevelse som dessa två. Och jämför man med S-modellerna i prislistorna ser man snart att med all utrustning som följer med GTS får man den sexcylindriga motorn nästan gratis. För mig är valet av just GTS bland övriga 718-modeller därför något av en no-brainer. Efter provkörningen och strax före denna tidnings pressläggning nås vi av att de bägge modellerna nu också kan beställas med sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK). Valfriheten ökar alltså ännu mer.