Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL . . . Torbjörn Lillrud, v
d på generalagenten för Subaru Nordic, som står bakom världens första fyrhjulsdrivna gasbilar som nu lanseras i Sverige. 1 Vad fick er att satsa på att konvertera Subaru till gasdrift? – Ingen seriös biltillverkare i världen vill satsa på lilla Sverige när spelreglerna för miljöbilar ändras från dag till dag. Så vi tog saken i egna händer och bestämde oss för att konvertera två modeller till gas. Först funderade vi på etanol, men vi såg gas som en mer ärlig och renare lösning. 2 När rullar de första gasbilarna på gatorna? – I början av februari är de första bilarna klara. De konverteras för gasdrift i Trollhättan av konverteringsföretaget BRC med hjälp av tidigare Saab-anställda som nu fått nya jobb. Vi har iordningställt en fabrikslokal med kapacitet att konvertera 2 000 bilar i år. Subarus ingenjörer i Japan har hjälpt till med tekniken. 3 Vilka köpare vänder ni er till? – Våra gasmodeller Legacy och Outback riktar sig till tjänstebilssektorn, utan tvekan. De är de enda riktiga miljöbilarna i storbilsklassen med fyrhjulsdrift och automat som standard. Med full gastank kan man köra cirka 40 mil, med bensintanken blir den totala räckvidden 110 mil. LOTTA BRANDT Stockholms nya fordonsgasnät färdigt Fyra mil rör. Den sista etappen i det fyra mil långa rörnätet för fordonsgas i Stockholm är nu färdig. Därmed är stadens hela rörnät hopbyggt och gas kan levereras från både söder och norr. Nätet går i en hästsko, från gasverket i Högdalen via Enskede, Södermalm, Kungsholmen, Vasastaden, gamla Värtagasverket till Frihamnsområdet. – Med det nya rörnätet bidrar vi till att förare av gasfordon i Stockholm får en mycket bättre situation. Tankställen som är anslutna till rörnätet har sällan gasbrist, säger Cecilia Hedqvist, vd för Stockholm Gas, i ett pressmeddelande. Sedan 2009 har Stockholm Gas byggt ett fordonsgasnät för att knyta ihop produktionsanläggningar för gas med bussdepåer för busstankning och ett antal tankstationer för fordonsgas. I SL:s biogasbussar tankas i bussdepåer som är direktanslutna till Stockholms fordonsgasnät. dag är SL:s bussdepåer och några publika tankställen redan anslutna. Gas matas in från fyra ställen Fordonsgasen närmar sig etanolen Leveranser (GWh) Försäljning. Det säljs nästan lika mycket fordonsgas som E85 i Sverige i dag (räknat i energimängd). Enligt prognosen för 2011 var årsleveransen av fordonsgas cirka 1,2 terawattimmar jämfört med 1,4 för E85. Under vintermånaderna såldes det till och med mer fordonsgas än E85. Så var läget också för fem år sedan. Men när den så kallade pumplagen kom ökade försäljningen av E85 drastiskt. Även fordonsgasen ökade kraftigt. E85 blev snabbt Sveriges vanligaste biodrivmedel men de senaste åren har fordonsgasen börjat komma ikapp igen. 1 200 1 500 300 600 900 0 2005 07 09 2011 Källa: SCB och Energigas Sverige 40 000 gasfordon Vid årsskiftet fanns det cirka 40 000 gasdrivna fordon i Sverige. Fördelning 2011 (prognos) Ökade utsläpp av växthusgaser Statistik. Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med nära 11 procent 2010 jämfört med året innan. Det visar siffror från Naturvårdsverket. Utsläppsökningen beror enligt Naturvårdsverket på den förbättrade konjunkturen 2010 – industrin gick för fullt och transporterna ökade. Det var också en kall vinter och kärnkraften gick inte på full kapacitet. Totalt släpptes det år 2010 ut 66,2 miljoner ton växthusgaser, mot 59,7 året innan. Jämfört med 1990 har de totala växthusgasutsläppen minskat med mellan 7 och 11 procent. 8 ENERGIGAS NR 1 2012 Tunga lastbilar: 1,5 % Bussar: 4,5 % E85 och ska framöver även försörjas med biogas från anläggningen som ska byggas i Skarpnäck. Försäljningen av gasbilar dalar Fordonsgas Statistik. Under 2011 var drygt 40 procent av alla sålda bilar i Sverige en miljöbil, visar siffror från Bil Sweden. Av dessa utgjorde gasbilarna endast 5,1 procent, en minskning från 5,6 procent 2010. Nedgången i gasbilsförsäljningen beror enligt Energigas Sverige på regeringens brist på långsiktiga styrmedel för miljöbilar. Det reducerade förmånsvärdet för gasdrivna tjänstebilar gäller bara fram till slutet av 2013. FOTO: ANNA DIEBITSCH ANTONI Person- och skåpbilar 94 % Källa: Energigas Sverige