Kollega Just nu
Kollega Unionen svarar på kritiken
Kollega Lön & villkor
Kollega Arbetsrätt
Kollega Chef & medarbetare
Kollega Karriär
Kollega Självhjälpen
Kollega Yrket i bild
Kollega Kollega spanar
KOLLEGA SPANAR I nfluencer marketing är på framma
rsch. År 2017 omsatte den svenska marknaden 650 Det märks bland annat genom att flera influencer miljoner kronor. Det är en ökning med 35 procent på ett år, enligt IRM, Institutet för reklam och mediestatistik. – Den viktigaste förklaringen till det ökade intresset är den reklamtrötthet som har vuxit sig stor i Sverige på senare år. Folk tycker inte att budskapet ”kom och köp” ger något mervärde, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig hos branschorganisationen Sveriges annonsörer. Vad är då en influencer och vad innebär influencer marketing? En influencer är en person som har ett stort antal lojala följare i en eller flera kanaler i sociala medier. Nätverket med följare har influencern byggt upp genom att på ett personligt sätt dela med sig av sitt liv eller berätta om något som hen är bra på eller känner stort engagemang för. Engagemanget och kunnandet skapar förtroende hos följarna. – De skapar ett socialt band till sina följare, som påminner om de relationer människor har i den fysiska miljön, säger Carolina Stubb vid Åbo Akademi universitet i Finland som skriver en doktorsavhandling om relationen mellan influencers och konsumenter. Influencer marketing innebär att profilerna mot betalning gör reklam för ett varumärke i sina digitala kanaler. – Människor påverkas mer av att få rekommendationer av en person som de ser som en vän. Det är också ett snabbt sätt att nå en stor eller väldigt nischad målgrupp, säger Carolina Stubb. Ruby Jankkila är client manager på influencer marketingbyrån United Influencers, som bland annat hjälper företag att nå sin målgrupp genom att influencerprofiler lyfter fram företagets varumärken. Hon berättar att influencer marketing har funnits sedan sociala medier blev stort 2013– 2014. Men det är först de senaste två åren som det går att tala om marknadsföringsformen som en bransch. marketing-byråer har dykt upp och att det blir allt vanligare att företag bygger upp avdelningar med personal som enbart jobbar med den nya marknadsföringsformen. Ett annat exempel på att branschen har professionaliserats är att det för bara ett år sedan var ovanligt att företagen betalade för att få sina produkter rekommenderade i sociala kanaler. – Företagen skickade bara ut gratisprodukter som ersättning. Men till slut satte profilerna ner foten och förklarade att de inte kunde köpa mat för ett par skor och att de ville ha betalt för sitt arbete, säger Carolina Stubb. Hur mycket betalt en influencer får varierar kraftigt – från några tusenlappar till 300 000 kronor för ett samarbete. Omfattningen av ett samarbete skiftar också – från ett inlägg till ett flertal, i en eller flera digitala kanaler. Eftersom branschen är ny är det ont om forskning och tydliga definitioner. Men Carolina Stubb betraktar alla som kan livnära sig på att påverka sina följare som influencers. Det finns ingen statistik över hur många som kan försörja sig på detta. Men att det nyligen har startats en influencer-utbildning på Thoréns Business School i Stockholm är ett tecken på att intresset för yrket ökar. Vilka är det då som utövar det nya yrket? Flertalet är egenföretagare i åldern 18–25 som har blivit kända i sociala medier. Könsfördelningen är okänd, men det är en kvinnodominerad bransch. En anledning är att det är vanligare bland kvinnor att dela personlig information och berättelser från sitt privatliv i sociala medier, enligt Carolina Stubb. Oftast jobbar influencers i flera kanaler samtidigt, men med på fokus på en. Instagram är den kanal som används mest, men Facebook och Youtube är också stora. »MÄNNISKOR PÅVERKAS MER AV ATT FÅ REKOMMENDATIONER AV EN PERSON SOM DE SER SOM EN VÄN« 34 KOLLEGA 1_2019 – Det är lätt att skapa kreativa och snygga poster och filmer på Instagram. För ett varumärke är det en attraktiv miljö att synas i, säger Tero Marjamäki. Marknadsföringsformen har från början varit störst bland e-handelsföretag som säljer inredning, mode och skönhetsprodukter. – Det är varor som inte kostar så mycket och som är lätta att köpa online. Om en influencer du följer till exempel tycker att en parfym luktar gott litar du på att det stämmer. Dyrare produkter vill du ofta se och känna på innan du köper, säger Tero Marjamäki. Men det senaste året har fler branscher fått upp ögonen för marknadsföringsformen. I dag används den av allt från möbelföretag och byggvarumärken till livsmedelsföretag och banker. – En influencer berättar ju om allt ifrån vad hen
Kollega Så funkar det
Kollega Arbetslust
Kollega Arbetsmiljö
Kollega Tufft på jobbet
Kollega Smart start
Kollega Smart på jobbet
Kollega Smart ekonomi
Kollega Smart hälsa
Kollega Om Unionen
Kollega Korsord