Kollega Just nu
Kollega Lön & villkor
Kollega Arbetsrätt
Kollega Kollega spanar
Kollega Så funkar det
Kollega Vägen tillbaka
Kollega Linkedin för nybörjare
Kollega Tufft på jobbet
TUFFT PÅ JOBBET För Mohamed Abdulnassir, kundserv
icehandläggare, innebär nedläggningsbeslutet att han återupptar sina studier. Nedläggningsbeskedet kom inte som någon överraskning. Radio- och tv-avgiftens framtid har utretts flera gånger i spåren av att allt färre hushåll har tv-apparater och i stället tar del av tv-sändningar via datorer och telefoner – och därmed inte bidrar till finansieringen av public service. Senast i december 2016 fick en parlamentarisk kommitté i uppdrag att föreslå ett långsiktigt finansieringssystem för radio och tv. – Vi har haft lång tid på oss att mentalt ställa in oss på att slutet är nära. Samtidigt är det jobbigt att leva i ovisshet så länge, säger August Tapojärvi. Den långa beslutsprocessen är det som varit svårast, enligt de flesta vi träffar. – Att gå i osäkerhet tär på både psyke och fysik. Men det var valår förra året, så beslutet hade inte kunnat komma tidigare, säger Peter Lindgren, chef för kundservice. Vissa av de anställda mådde så dåligt i väntan på besked att de sjukskrev sig, andra kom till jobbet men var väldigt oroliga. – Vi nådde en all time high i sjukskrivningar förra året. Jag är helt övertygad om att nedläggningshotet spelade in. Det är ju våra liv det handlar om, vår inkomst – att kunna försörja familjen och betala hus- och billån, säger August Tapojärvi. 36 KOLLEGA 2_2019 »DET HANDLAR OM VÅRA LIV – ATT KUNNA FÖRSÖRJA FAMILJEN OCH BETALA HUS- OCH BILLÅN« Många tyckte att det var svårt att prata om framtiden med företagets ledning och vände sig i stället till August och de andra i klubbstyrelsen. – Det var tungt. Vi lyssnade och försökte vara ett stöd för våra kollegor och vänner. Men för mig var det svårt att veta vad jag skulle göra med all information, alla känslor. Det blev psykiskt påfrestande och ledde till att jag också fick sjuk - skriva mig några dagar här och där, säger August Tapojärvi. I höstas minskade trycket på klubbstyrelsen när verksamheten omorganiserades. – Vi fick bättre rutiner för att hantera nedläggningshotet internt. Dialogen mellan anställda, chefer och övrig ledning förbättrades. Och det blev bättre struktur på den hjälp som går att få via företagshälsovården, säger August Tapojärvi. Med 240 anställda har Radiotjänst varit ett viktigt komplement till den tunga industrin i Kiruna. 120 personer har arbetat heltid på företaget, flertalet som handläggare på kundtjänst. Fram till årsskiftet var deras främsta uppgift att svara på allmänhetens frågor om fakturor och annat som rörde radio- och tv-avgiften. Efter nedläggningsbeslutet återbetalar de avgifter som har betalats in i förskott och informerar om hur public service
Kollega Kontoret
Kollega Arbetslust
Kollega Yrket i bild: Ishotellet
Kollega Chef & medarbetare
Kollega Smart start
Kollega Smart ekonomi
Kollega Smart på jobbet
Kollega Smart hälsa
Kollega Om Unionen
Kollega Korsord