HSB Uppdraget 1
experterna Ekonomi Vilka deklarationer ska vi ha
koll på? FRÅGA: Jag är ny i styrelsen och har fått i uppgift att ha koll på föreningens ekonomi. Vad jag förstår är vi skyldiga att lämna in en del deklarationer till Skatteverket. Vilka är dessa deklarationer och när ska de göras? O Om ni har ett administrativt avtal med er regionala HSB-förening, kan ni vara trygga med att HSB påminner er om när deklarationerna ska vara inlämnade. Kanske har ni fullmaktsavtal mellan bostadsrättsföreningen och er regionala HSB-förening, som då hanterar deklarationerna åt er. Inkomstdeklaration Inkomstdeklaration sker en gång per år och lämnas in elektroniskt 1 augusti, alternativt fylls i manuellt senast 30 juni. En ”äkta” bostadsrättsförening betalar normalt inte inkomstskatt på resultatet, det vill säga ingen skatt behöver betalas så länge föreningen inte bedriver annan verksamhet än upplåtelse av bostäder. En ”Oäkta” förening, med stora inkomster från lokaler, har speciella regler. Er regionala HSB-förening kan hjälpa er angående det. Momsdeklaration (mervärdeskatt) Vid uthyrning av lokaler, p-platser och garage till medlemmar utanför föreningen bör ni registrera ”frivillig momsskyldighet”. Då kan ni återfå moms vid större investeringar och reparationer i lokalerna. Grundprincipen är att lokalerna sedan blir momspliktiga vid uthyrning. Vissa föreningar deklarerar moms en gång per år och andra en gång per kvartal, beroende på storlek. Arbetsgivardeklaration En förening som betalar arvode till styrelse, revisorer och valberedning måste upprätta en arbetsgivaredeklaration. Ni betalar sociala avgifter och skatt för den som fått ersättning. Vid årets slut lämnar ni kontrolluppgifter till Skatteverket; en sammanställning över verksamhetsårets totala ersättningar. Kontrolluppgifter överlåtelser Föreningen är skyldig att lämna uppgifter till Skatteverket när en medlems bostadsrätt har överlåtits. Skickas in senast i januari, för föregående verksamhetsår. Fastighetsdeklaration För att fastställa taxeringsvärde på föreningens fastighet, lämnar man normalt in en fastighetsdeklaration vart tredje år. Nybyggda hus slipper betala fastighetsavgift i 15 år. För övriga är avgiften i år 1 337 kronor per lägenhet i flerfamiljshus och 7 812 kronor för radhus och villor. Detta gäller nästan alla hus som inte har ett extremt lågt taxeringsvärde. Lokaler beskattas fortfarande med 1 procent av taxeringsvärdet. Var uppmärksamma på Skatteverkets förtryckta uppgifter och justera vid behov. Det finns stor vinning i att göra en noggrann analys av dessa siffror, eftersom de påverkar fastighetens taxering framåt. Ni kan få betala för hög fastighetskatt om de deklarerade siffrorna inte är rätt. Läs gärna mer om skatteregler på Skatteverkets webb, alternativt fråga er HSB-ekonom. l Linda Karlsson är administrativ förvaltningschef på HSB Östergötland. I HSB Uppdraget svarar hon på frågor som rör ekonomi. Har du en fråga för tidningen? Skicka den till uppdraget@hsb.se För att stötta dig som förtro endevald erbjuder HSB en kostnadsfri medlems råd givning för enklare juridiska tjänster kopplade till styrelsens arbete i din bostads rättsförening. Telefonnummer: 0771-472 472, vardagar mellan klockan 9-15. #3 / 2019 uppdraget 47 Foto John Sandlund