Utmärkt Örebro 1
målet så satte vi en ny treårsplan med målet att
passera 60 miljoner i försäljning och där är vi nu. I Happynest fall är förvisso inte försäljning detsamma som omsättningen på grund av att det avgår provision från försäljningssumman. 2017 omsatte vi strax över 17 miljoner kronor. Nu är målet att försöka nå upp till den där ribban på 100 miljoner i försäljning. Målet är realistiskt och nu har vi byggt förutsättningarna för det. Vad innebär det? –Den nya fastigheten här är en del, vi har personalen för att klara av det, dessutom har vi byggt helt egna digitala system. Affärssystem, orderläggningssystem samt sälj- och stöd system. Vi har artikelsystem som tar hand om alla artiklars koder och bilder. Allt i ett enda system. Där även våra kunder kan koppla på. Vi satte upp att vi ville bli den bästa leverantören för onlineindustrin i Sverige. Det tror jag att vi är idag. Samtidigt måste vi även ha fokus på den andra marknaden. För 92 procent är fortfarande fysisk butik men i och med att online växer så oerhört fort så måste vi vara med där. Det känns som att ni verkligen satsat för att ligga före era konkurrenter i en ny framtid? –Vi gick ifrån 400 kvadratmeter till 1400 kvadratmeter genom flytten hit, vi har skjutit in en till en och en halv miljon i de digitala systemen. Så ja, vi har gjort otroligt mycket investeringar för att kunna slåss mot de större bolagen och finnas med när onlinekurvan når 15 procent, vilket man brukar säga är då de fysiska butikerna får det tufft. Vi har sett det i elektronikbranschen och man börjar se detsamma inom klädbranschen där till och med jättar som H&M påverkas. Men nu är Happynest förberett? Med tanke på målet hundra miljoner i försäljning senast 2020. –Vi har varumärkena, vi har produkterna, vi har leveranslogistiken och vi har personalen. Vi har väldigt mycket bra ”Varför” hos oss. Det måste vi sälja in. Förstår kunden det värdet då blir vi stora. Happynest gjorde även en varumärkesresa för några år sedan. Det juridiska namnet är fortfarande JSA Sweden AB och under många år hette bolaget JS Agenturer. Dålig fantasi som Johan säger och skrattar. Men för tre-fyra år sedan gjorde man ett grundligt analysarbete genom att titta på konkurrenterna. Man kom fram till att 82 procent av dem hade en svart eller vit logotyp, drygt 70 procent hade design, interiör eller Home i sina namn. Inget av detta ville Johans Sjöstedt ha. –Det tog ett halvår att jobba fram namnet, värden och färgkoder. Vi vill förenkla handeln med heminredning. För det är det vi gör. Hos oss är det enkelt. Vill en kund handla 1 kaffemugg så skickar vi 1 kaffemugg, det går även om en frakt blir involverad också, avslutar Johan. Eller som det står på Happynest hemsida; ”Interior business made easy” 28