Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Med rätt att glassa
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Säkerheten i hantverkarbilar
REPORTAGE vid hinder, samt att den håller sin fil
. Dessutom finns ofta skydd mot whiplashskador. – Hantverkarbilarna har generellt sett sämre säkerhet än personbilar. Säkerhetsåtgärderna finns ofta som tillval till just dessa bilar och då sparar man in på att inte köpa dem, säger Anders Ydenius. U lf Svensson är teknisk samordnare på Mobility Sweden, som organiserar biltillverkare och importörer. Han anser inte att det är tillverkarens ansvar att förstärka mellanväggarna. – Det är upp till varje förare att fästa lasten så att den inte kommer in i förarhytten. Detta är inte tillverkarens sak. Dock var mellanväggarna faktiskt starkare förr av säkerhetsskäl. Sverige hade egna regler så att bilarna försågs med ett galler mot lastutrymmet då de anlände till hamnarna. Efter EU-inträdet togs kravet bort, ansvaret lades på föraren. Men hur kan tillverkarna ha mindre säkerhetsutrustning i hantverkarbilarna? – Då det gäller mycket av säkerhetsutrustningen så är bilarna typgodkända utan den och många delar finns därför inte som standard, utan som tillval. Han säger att från i juli i år införs hårdare och utökade regler om vad som ska ingå som standard. P atrik Månsson Lund tycker dock att tjockare väggar ska införas i grundutförandet. – Våra bilar riskerar ju annars att bli dödsfällor. Han säger att hans arbetsgivare har höga krav vid upphandling. De har en bilgrupp där arbetstagare är med och påverkar inköpen. Själv har han utrustning som krockkuddar vid båda sätena och på sidorna. – Men du är utelämnad på vägarna. Jag ser dagligen situationer som kunde bli farliga. Våra bilar är lätta. Mot de större är det svårt att klara sig, säger han. Det finns skillnader i kraven på bilarna och förarna. De vanliga skåpbilarna räknas som mindre lastbilar. De kan du köra med ett vanligt körkort för personbil. Den som har C-körkort för tung lastbil måste även kunna lastsäkring. ● 24 BYGGNADSARBETAREN #6, 2022 Johan Zachrisson förlorade sin kollega. SÅ SKADAS BYGGNADS ARBETARNA I BILOLYCKOR ● År 2015-2019 registrerades 438 fordonsolyckor med sjukfrånvaro i kategori bygg. Tre personer dog i tjänsten, däribland en betongarbetare som körde in med sin skåpbil i en lastbil och en montör som dog i en krock med en lastbil. ●Olyckor till och från arbetet räknas emellertid inte in. ● Bland yrkesgrupperna dominerar bygg- och anläggningsarbetare samt vvs-montörer listan över de mest skadade i bilolyckor, åren 2017-2021. ● Nackskador är vanligast. Källor: Arbetsmiljöverket samt docent Karin Brolin (TRV 2020/103267) Kollegan dog i krock: ”Kör FOTO: PRIVAT
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Flera hinder vid byggboom
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Konsten att bygga en halvö
Byggnadsarbetaren Skärgårdssnickare
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Byggdjuret: Lövsalsfågeln
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlemssidor