Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Med rätt att glassa
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Säkerheten i hantverkarbilar
KÖR MYCKET UTAN VILOREGLER NU SKA SÄKERHETEN STUD
ERAS Ny forskning ska studera säkerhet och arbetsmiljö i hantverkarbilar. Checklistor ska ge säkrare bilar och jobb. Byggnadsarbetare, installatörer och hemtjänstpersonal kör mycket i tjänsten utan att vara yrkeschaufförer. – De kör otroligt mycket utan att falla under kör- och vilotidsregler. De förekommer ganska ofta i olycksstatistiken och vi vet att krockprov som gjorts av bristfällig förankring av last visar att det kan bli allvarliga konsekvenser, säger forskaren Anna Anund på trafikforskningsinstitutet VTI. I studien ska byggnadsarbetare och ”Våra bilar är lätta. Mot de större är det svårt att klara sig, säger vvs-montören och licenssvetsaren Patrik Månsson Lund. installatörer delta, vars fordon utrustas med ett gps-loggningssystem och en dagbok. Foton ska visa hur lasten förankras. Nästa del är en webbenkät bland 1 000 personer, förare och chefer. Sista delen är djupintervjuer. – Jag tror ingen i dag har full koll på aldrig in bakom en lastbil” Plötsligt var deras kollega borta. Olyckan chockade arbetskamraterna och ledde till ett uppvaknande gällande säkerheten i bilarna. Johan Zachrisson är murare, huvudskyddsombud och facklig förtroendeman på Henrik Andersson Byggnads AB, med ett nittiotal yrkesarbetare. 2014 förlorade han och kollegorna sin arbetskamrat i en bilolycka. Kollegan, som var murare och plattsättare, var på väg hem för att ta semester. Olyckan inträffade på E6:an utanför Lund. – Han hamnade i en kö bakom en lastbil. Det blev ett stopp och en lastbil kom bakifrån och körde in i hans fordon. Han dog, bilen blev totalt hoptryckt, säger Johan Zachrisson. Alla samlades i chock på företaget efteråt. I dag många år senare finns tankarna fortfarande hos deras döde kamrat och det som hände honom. – Man påminns också när man kör förbi platsen där han dog och man kör aldrig in bakom en lastbil, säger Johan Zachrisson. Han konstaterar att ingen bil hade klarat de stora krafterna men olyckan väckte samtidigt en medvetenhet om farorna på vägen. – Efter olyckan sattes fast inredning in i alla bilarna. Tidigare var det mer hemmabyggen. Och nu på senare tid har vi börjat gå skyddsronder i bilarna via en app vi fått ut. Då ska man kolla brandsläckare, första hjälpen, nödhammare, med mera. Och att hyllor och annat sitter fast. – Egentligen gör nog de flesta fel varje dag med lasten. Men allt ska vara fastspänt. ● byggnadsarbetarnas olyckor. Vi vill veta vilka som är de största riskerna och vilket riskmedvetande de har, säger Anna Anund. Ulf Kvarnström, arbetsmiljömbudsman på Byggnads, hörde om olyckstalen och riskerna med skåpbilar på en konferens där Trafikverket och Arbetsmiljöverket varnade för farorna. – Jag blev chockad över dödstalen i hantverkarbilar. Det var okänt, säger han. Nu tas ”Jag blev chockad över dödstalen i hantverkarbilar” checklistor fram som ska bli en hjälp. De ska senare publiceras på Prevents webbplats. En ska omfatta säkerheten i bilen, den andra förarens kunskap och utbildning. Bakom står flera arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, däribland Byggnads och Installatörsföretagen. BYGGNADSARBETAREN #6, 2022 25
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Flera hinder vid byggboom
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Konsten att bygga en halvö
Byggnadsarbetaren Skärgårdssnickare
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Byggdjuret: Lövsalsfågeln
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlemssidor