Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Med rätt att glassa
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Säkerheten i hantverkarbilar
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Flera hinder vid byggboom
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Konsten att bygga en halvö
Byggnadsarbetaren Skärgårdssnickare
Det är den vanligaste hantverkarbåten här i skärg
år’n, en Örnvik 670 Trader, säger Mathias Örhn. gäng Festool-lådor och spikar brädfodring. I likhet med Mathias är han uppvuxen nära skärgården, i Gustavsberg i Värmdö kommun. Är det så här du skulle vilja bo efter pension? – Absolut. Men det kommer väl aldrig att hända, att man har de pengarna... För det är ju lite därför det finns så mycket jobb för kil»Dagens generation vill inte göra så mycket själva, man lejer bort det« — Tom Kallstenius, mäklare larna här ute. Tiden då skärgården var glest befolkad av fiskare som drygade ut sin magra inkomst genom att sälja rökt sik och glass till seglarfolket är sedan länge förbi. Nu går en enkel 50 kvadrats sommarstuga med havsutsikt på mellan tre och fem miljoner kronor, ännu mer om ön har färjeförbindelse. Här har det pågått byggboom i 20 års tid och den har hela tiden tilltagit. – Ja, så kan man säga. Och särskilt nu under pandemiåren. Folk har permanentat sina fritidshus för att bo året om. Dagens tekniker med avlopp, vatten och el gör att det inte är så svårt längre, säger Tom Kallstenius, mäklare på Sjönära Fastigheter i Vaxholm. – Den gemensamma nämnaren för köparen är att man har råd. På 25 år har priserna på sjötomter mellan femoch tiodubblats. Det är lyxkonsumtion. Och det lönar sig att renovera. Spekulanterna vill ha ordning och reda, det ska vara fixat och klart. Dagens generation vill inte göra så mycket själva, man lejer bort det. Därför har efterfrågan varit väldigt stor på snickare i skärgården. Daniel Kristiansen bekräftar det som Tom säger. Han är vd för Vindö Byggvaror, en skärgårdsbygghandel med 44 BYGGNADSARBETAREN #6, 2022 eget hyvleri och virkesimpregnering. Det är inga små mängder byggmaterial som körs ut. Enligt Daniel omsatte hans företag närmare 100 miljoner kronor under 2021. – Vi är specialiserade mot den mindre byggaren och en mycket stor andel av våra varor går till skärgården. Vi har egen kaj och en båt som avgår varje dag och kör ut uppåt 200 ton i veckan. Ofta ska den ut till 20 lastningsplatser per tur och lasta av med kran. Jag frågar Joakim ifall de gör många renoveringar. – Nä, det är mest nybygge hela tiden. Men strandskyddet då? Det är väl inte bara att smälla upp hus hur som helst? Nja, det finns inga regler utan undantag. ”När man bygger nära vattnet är det inte bara materialet som kostar, utan även konsulttimmar och advokatkostnader”, säger en person med insyn som inte vill bli citerad med namn. Kort och gott, skärgården ”förtätas”, som det heter på tjänstemannasvenska. Men Tom Kallstenius tror att byggboomen börjar mattas av nu. – Jag tror det kommer gå in i en lugnare fas nu, med den stigande inflationen, räntorna, bränslepriserna och så vidare. Det kommer gälla både köpen av fritidsfastigheter och renovering. Det kommer fortfarande vara en fin marknad för snickare i skärgården, fast de roligaste åren var kanske nu under pandemin. Vi släntrar ner mot båten för att fara hemåt. Redan en liten bit från huset hörs endast fågelsången igen. Mathias verkar inte orolig för firmans framtid. Tvärtom är han väldigt nöjd med sitt yrkesval. Finns det verkligen inga nackdelar med att jobba så här? – Inga alls. Inte ens när tamparna och båten har frusit fast. Varför gör inte alla så här då, undrar fotografen. – Jaa du. De vet väl inte att det här finns. ●
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Byggdjuret: Lövsalsfågeln
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlemssidor