Advokaten 1
virtuell värld omsätter miljoner med egen valuta
göteborgsbaserade entropia Universe, marknadsför sig med frasen ”the first virtual universe with a real cash economy”. det betyder bland annat att man har en valuta, ped, som står fixerad mot dollarn (1 usd = 10 ped). spelaren köper ped för att kunna agera, köpa och sälja varor och tjänster inne i spelvärlden. den som gör en förtjänst kan växla tillbaka mot den fasta dollarkursen och ta ut pengarna i en vanlig bankomat. med reda pengar Var tredje spelare bestulen i världen har skrivits utifrån väldigt olika rättsliga perspektiv. – Många av de amerikanska avtalen skulle till exempel inte hålla i en europeisk konsumenträttslig prövning, konstaterar hon. speLen Är gLobaLa men det juridiska intresset på området varierar mellan olika länder. I Kina och Sydkorea är det relativt vanligt med domstolsprocesser om virtuella stölder och andra spelbaserade brott. I Europa har de nederländska domstolarna varit mest aktiva på det virtuella området, men inom EU har ENISA, EU:s organ för ITsäkerhet, börjat titta på vilka risker och hot som uppstår kring de virtuella världarna. I Sverige har Skatteverket uttalat sig om att försäljning av virtuella varor som uppgår till ett visst värde ska räknas som näringsverksamhet och beläggas med moms, men inga onlinespelsrelaterade domar har fallit i svenska domstolar. n enisa, EU:s organ för ITsäkerhet, har nyligen tillsatt en arbetsgrupp för att utreda vilka risker och hot som uppstår i och med de snabbt växande marknadsplatser som onlinespelen och de virtuella världarna håller på att utvecklas till. I en rapport kallad ”Virtual Worlds, Real Money” noterar de att 2007 var året då antalet bedrägerier, stölder och annan brottslighet inom onlinespelen exploderade. Var tredje spelare i en onlinespelmiljö, eller en virtuell värld, blev enligt rapporten bestuAdvokaten Nr 1 • 2009 len på virtuell egendom under året, konstaterar ENISA. i rapporten fäster man också stor vikt vid den falska säkerhet som de virtuella världarna kan ge upphov till, vad gäller integritet och privata uppgifter. Arbetsgruppen ser också över vissa juridiska problem som uppstår när fysiska rättssubjekt agerar, handlar och gör allt större affärer i globala, virtuella världar. ENISA har formulerat tolv rekommendationer i rapporten till regeringar, speldet hÄr Är enisa enisa, european network and information security agency, består av expertis från eu:s medlemsstater och europeiska it-säkerhetsinstitutioner. utvecklare och spelare för att förbättra säkerheten i och kring de virtuella världarna. rapporten finns att ladda ner från www.enisa. europa.eu/pages/02_01_ press_2008_11_20_online_ gaming.html i entropia uppmuntras spelaren att göra affärer. virtuella föremål köps och säljs i det integrerade auktionssystemet och det finns så kallade trade terminals, ett slags pantbanker, där en spelare kan stoppa in virtuella varor och få ut ett basvärde i ped. – men säljer man de på auktion får man ut ett högre pris, säger christian björkman, jurist och director of special projects på spelutvecklingsföretaget mindark. det finns virtuella varor i entropia med värden på upp till flera hundra tusen kronor. den som inte vill sälja kan belåna sådana varor. i entropia finns nämligen också två banker och tre privatpersoner som bedriver bankverksamhet – det vill säga lånar ut pengar mot säkerhet i virtuella varor. christian björkman berättar att banklicenserna gavs ut efter en upphandling där banker från hela världen deltog, även flera svenska banker. i dagsläget pågår även förhandlingar med Finansinspektionen om att få öka den egna bankverksamheten. I dagsläget pågår även förhandlingar med Finansinspektionen om att få öka den egna bankverksamheten. bnp, som de kallar det, det totala värdet av alla transaktioner i entropia, uppgick under år 2007 till 400 miljoner usd. men det är inte dessa transaktioner som spelutvecklarna på mindark tjänar på, utan på att varje föremål slits en aning varenda gång det används. till slut måste spelaren köpa nytt eller lämna in på reparation – till spelutvecklarna. christian björkman kallar det inte mikrotransaktioner, utan nanotransaktioner. mindark gör också affärer med andra bolag som får köpa en planet, testa en produkt eller använda spelet på annat sätt. 41