STT 1
14 STT Onsdag 23 oktober 2019 Många cyklade på ny
a cykelvägen I onsdags firades invigning av cykelvägen mellan Strömsfors och Uddebo, med bandklippning och cykelparad. – Det är många som längtat efter detta, säger Gustav Bodell, Uddebo, som var en av alla deltagare på den välbesökta invigningen. STRÖMSFORS/UDDEBO I augusti förra året togs det första spadtaget för att knyta ihop Svenljunga och Tranemo kommuner med en cykelväg. Den första etappen på Svenljungasidan, mellan Strömsfors och golfbanan, stod klar i våras. Tranemo har sedan tidigare en cykelväg mellan Tranemo och Uddebo, och nu har också sträckan från Uddebo fram till järnvägsbron över ån i Strömsfors blivit klar. Invigningen firades med en cykelparad från Uddebo till Strömsfors, med ett femtiotal deltagare, som fick underhållning längs vägen av allt från jonglörer till såpbubbleblåsare. De båda kommunalråden, Stefan Carlsson (S) från Svenljunga och Tony Hansen (S) från Tranemo klippte bandet tillsammans med Manda Schillerås från Strömsforsgruppen och Agust Helgason från Uddebo. – Det här är oerhört roligt. Det har varit med i planerna en längre tid, men en stor fråga har varit hur man hanterar bron på bästa sätt. När vi väl kom igång gick det snabbt, och nu har vi kunnat knyta ihop orterna så man tryggt kan gå, cykla och springa emellan, säger Tony Hansen. En av besökarna på invigningen var Gustav Bodell, Uddebo. Han driver den ideella cykelverkstaden Cykelköket i Uddebo, och gläds förstås åt att cykelvägen nu är klar. – Det är jätteskönt, vi är många som längtat efter det här. Det är många som vill cykla mellan Uddebo och Strömsfors, men tyckt att det varit för farligt tidigare, säger han. Cykelvägen har blivit mycket bra, tycker han. – Det är en väldigt fin väg, ett bra tillägg till Sjuhäradsrundan. Mathilda Finnstedt, Strömsfors, som besöker invigningen med de tre barnen Maliarkitsa, Mindianna och Loumamai, är också glad över möjligheten att cykla säkert mellan orterna. – Det betyder allt, säger hon. Jag cyklar nästan dagligen till Uddebo, och med cykelvägen kan de stora barnen cykla själva, säger hon. Nu återstår sträckan mellan golfbanan och Svenljunga för att knyta ihop Svenljunga och Tranemo med cykelvägen. Där har problemet varit hur sträckningen ska dras, berättar kommunalrådet Stefan Carlsson (S). – Det är klart att det inte blir längs vägen, det blir för dyrt. Vi tittar på olika sträckningar, och målsättningen är att det inom något år ska gå att cykla hela vägen till Svenljunga. Men det slutar inte där, säger Stefan Carlsson. – Långsiktigt vill vi knyta ihop Svenljunga och Falkenberg med cykelvägar. Nästa år påbörjas sträckan mellan Mjöbäck och Överlida, och jag har diskuterat med Per Svensson (S), kommunstyrelsens ordförande i Falkenberg om att vi ska mötas på vägen Mjöbäck-Älvsered. Därefter återstår biten mellan Överlida och Svenljunga, där ambitionen också är att det ska bli cykelväg. Katarina Johansson katarina@stthuset.com Isac Eliasson underhöll besökarna vid invigningen med såpbubblor i jätteformat. Kommunalråden Stefan Carlsson (S) , Svenljunga och Tony Hansen (S),Tranemo klippte bandet tillsammans med Manda Schillerås från Strömsforsgruppen och Agust Helgason från Uddebo. FOTO: KATARINA JOHANSSON Ett femtiotal cyklister samlades i Uddebo för att cykla till invigningen i Strömsfors. Det delades ut ballonger till alla som ville pynta sina cyklar. En cykel blev även dekorerad med blinkande ljus. FOTO: CLARA LARSSON Celebert besök vid invigningen Invigningen av den nya cykelvägen fick fint besök. P. K. Mahanandia, bosatt i Målsryd, och berömd för sin cykeltur mellan födelselandet Indien och Sverige, där hans livs kärlek, Lotta von Schedvin, bodde. – Jag brukar hamna på cykelevent över hela världen, säger P. K. STRÖMSFORS/MÅLSRYD Många har fascinerats av historien om P. K. Mahanandia, som föddes som kastlös i Indien, och på 1970-talet mötte sitt livs kärlek, Lotta von Schedvin, som var på besök i landet. P. K, som försörjde sig som porträttmålare, målade av Lotta, och de båda blev kära. Efter kort tid gifte de sig i Indien, men Lotta var tvungen att återvända hem. När längtan efter henne blev för stark sålde P. K. sina ägodelar för att köpa en begagnad cykel – och startade sin långa färd till Sverige. Efter fem månader var han framme, och sedan dess har paret levt ihop. Deras fantastiska historia har omskrivits i mängder av tidningsartiklar, och blev också en bästsäljande bok, ”New Delhi - Borås” skriven av Per J Andersson. Boken är utgiven över hela världen, och paret har turnerat runt och berättat sin historia i bland annat England, Australien och Kina. Nu kommer historien också att bli film, berättar P. K. Flera filmbolag har hört av sig, men ännu är inget avtal klart. Berömmelsen har också fört med sig att paret blir bjudna till cykelevent i världens alla hörn. – Nu senast var vi i Bryssel. Att de gästade invigningen i Strömsfors beror på att P. K. träffade på STT:s frilansreporter Clara Larsson, som han känner sedan tidigare. – Det var en slump att vi träffades, och att Clara bjöd hit oss. För P. K. bjöd invigningen på en dos nostalgi: Han träffade nämligen Gustav Bodell från Uddebo, som tagit sig dit på en rickshaw, den traditionella indiska cykeltaxin. – Den är byggd av en man i Uddebo, Roger Edberg. Jag fick låna den av honom. Nu har han gått bort, och vi har den gemensamt i Uddebo. Den används vid festligare tillfällen, berättar Gustav. – Den väcker minnen från min barndom, säger P. K, som passade på att provsitta fordonet tillsammans med Lotta. Lotta von Schedvin och P. K. Mahanandia passade på att provsitta cyKatarina Johansson katarina@stthuset.com keltaxin, framförd av Gustav Bodell, ett fordon som förde P. K. tillbaka till barndomen i Indien. FOTO: KATARINA JOHANSSON