Advokaten 1
dvokatverksamheten och rättsväsendet är inte förs
konade från de omfattande förändringar i vardagen som har tvingats fram av coronapandemin. Kravet på social distansering gör att fler behöver arbeta och mötas på distans – även i sammanhang där det tidigare var självklart att ses på plats. Eftersom även milda symptom innebär isolering i hemmet, och i takt med att allt fler smittas, ökar också sjukskrivningar och VAB. Det påverkar i alla led och många domstolar skjuter upp mål som inte är brådskande. Utöver att klienter behöver vänta på att få sin sak prövad så kan långa väntetider leda till att medverkande parter glömmer detaljer i det inträffade. Och även om olika typer av restriktioner har varit begränsade i Sverige lyfter flera intervjupersoner vikten av att värna rättsstaten i oroliga tider. Även om många advokatbyråer påverkas ekonomiskt när förhandlingar skjuts på framtiden så är det ingen av de byråer som Advokaten har intervjuat som planerar nedskärningar. En byrå har tvärt om behövt rekrytera för att kunna ta hand om nya uppdrag som har strömmat in. Flera ser dock en något ändrad inriktning på uppdragen. Överlag finns en avvaktande stämning. Många, både inom branschen och bland klienterna, känner osäkerhet inför den snabbt uppkomna situationen och undrar hur länge den kommer att pågå och hur omfattande de långsiktiga konsekvenserna kommer att bli. Advokatsamfundet arbetar för att ge stöd och råd samt bevaka advokatbyråernas intressen i den rådande situationen. Bland de mest uppskattade åtgärderna finns riktlinjer kring arbetssätt och tillfälligt slopat krav på vidareutbildning. Patrik Kalman. 24 24 DIGITALA ARBETSSÄTT – Vi är verksamma i ett ganska vitt geografiskt område, så vi har sedan länge videomötesrum på alla kontor. Sedan finns ju också Teams, så det finns goda möjligheter till fysiska digitala möten om man säger så, även mot domstolar. Vi har inte behövt göra några stora investeringar, men har köpt in fler bärbara datorer eftersom den administrativa personalen inte regelmässigt har arbetat hemifrån tidigare. Vi vill att de också ska ha möjlighet beroende på vart utvecklingen tar vägen. Jurister är vana att kunna utföra arbete hemma om det passar, men nu har vi testat så att det verkligen funkar i skarpt läge även för den administrativa personalen, säger Hans Andersson, advokat och vd på Kaiding i Piteå, som har inriktning både mot affärsjuridik och brottmål/familjerätt. – Jag tycker det funkar fint att jobba på distans och ha klientkontakter på distans, jag tycker inte att det har lett till någon nämnvärd försämring. Och vi har haft de verktyg som behövs sedan tidigare, säger Patrik Kalman, advokat och delägare på Trägårdh i Malmö/Lund som har inriktning affärsjuridik. – Det finns tekniska möjligheter till samtal med kli”Jag tycker det funkar fint att jobba på distans och ha klientkontakter på distans, jag tycker inte att det har lett till någon nämnvärd försämring.” patrik kalman enter utan att man träffas fysiskt, men det är svårare att etablera en personlig kontakt och skapa förtroende på detta sätt. Med befintliga klienter fungerar det, med nya klienter är det en sämre lösning. Om klienten och jag har exempelvis ett Skypemöte, så tycker jag inte att den delen av förberedelsearbetet blir så lidande. Det är visserligen inte idealiskt, men i proportion till vad man riskerar om en part är sjuk så är det försvarligt och oundvikligt. Om klienten och jag deltar i förhandling via länk har det tyvärr ofta negativ inverkan på rättens möjlighet att bedöma klientens trovärdighet, säger Louise Gunvén, advokat och delägare på KRIM advokater, som är en brottmålsbyrå. NYA KRAV PÅ LEDARSKAPET När stora delar av personalen arbetar på distans ökar kraven på ledarskapet. – Det är en tätare kontakt, med mer chefande än tidigare. Det är naturligtvis för att saker händer så fort, annars blir man kanske frånsprungen. Sedan är det de enskilda kontorscheferna på respektive ort som ansvarar för att arbetsleda kontoren, säger Hans Andersson. – Vi följer upp mycket mer nu vad medarbetare gör på daglig basis så att ingen blir glömd hemma – och också för att veta vad folk arbetar med, vad de har för planer och att det är en vettig arbetsbelastning och vettiga arbetsuppgifter. Den nuvarande situationen kräver ett mer aktivt ledarskap. Det är också viktigt att vi ledare inte bara ringer när det är jobb, utan att vi också kollar hur folk mår och att motivationen och engagemanget hålls uppe. En annan viktig punkt är att ha en tydlig plan för kommunikation och kontinuerligt hålla medarbetare informerade om vad som händer på företaget. Det kan ju bli lite ensamt och långtråkigt att sitta hemma, säger Kristina Einarsson, advokat och managing partner på Setterwalls i Stockholm som har inriktning affärsjuridik. Inflödet av ärenden påverkas under den pågående krisen. Det märks främst för de affärsjuridiska byråADVOKATEN NR 4 • 2020 FOTO: ISTOCK, CHRISTOFFER LOMFORS