Advokaten 1
Debatt väckande synpunkter som framförts av Mats
Melin skulle vara förtjänta av en mera utförlig diskussion. Som ett begränsat bidrag till bilden av KU:s granskning vill vi här lämna en kort beskrivning av KU:s verksamhet med allmän granskning av regeringsarbetet. KU:s granskning omfattar både så kallade styrelseärenden och förvaltningsärenden hos regeringen. Granskningen av hur förvaltningsärenden hanteras har med tiden dock kommit att utgöra ett förhållandevis litet inslag i KU:s verksamhet. Bakom denna utveckling ligger att förvaltningsbeslut numera som regel överklagas till förvaltningsdom stol och inte till regeringen. De anmälningar som inkommer till KU med begäran om granskning handlar sällan om regeringens beslut i förvaltnings ärenden. I den medialt inte så uppmärksammade administrativt inriktade granskning, som KU självt tar initiativ till och som redovisas i ett granskningsbetänkande varje höst, görs dock årligen en genomgång av olika grupper av förvaltningsärenden. Granskningen går ut på att kontrollera om förvaltningsrättsliga principer iakttas vid handläggningen i Regeringskansliet. De senaste åren har denna del av granskningen föranlett följande uttalanden från KU. Hösten 2010 konstaterade utskottet att handläggningstiden i flera av de förvaltningsärenden som då granskades varit mycket lång, vilket inte var tillfredsställande. I flera av ärendena syntes lång tid ha gått utan att några handläggningsåtgärder över huvud taget vidtagits. De åtgärder som hade vidtagits inom Regeringskansliet borde enligt utskottet möjligen ha satts in tidigare. Ställningstagandet var enhälligt. KU granskade även särskilt regeringsärenden om utlämnande av allmänna handlingar. Granskningen visade enligt KU på för långa handläggningstider, vilket talade för att det fanns brister i handläggningsrutinerna. Enligt KU fanns anledning för Regeringskansliet att se över sina rutiner för handläggningen av denna typ av ärenden. Ställningstagandet var enhälligt. Hösten 2011 konstaterade KU att handläggningstiden i vissa av de då granskade förvaltningsärendena var lång. Utskottet anförde att det givetvis inte är tillfredsställande med långa handläggningstider i överklagandeärenden. Ställningstagandet var enhälligt. Beträffande en viss grupp av förvaltningsärenden som granskats framhöll utskottet vikten av att rutiner för kommunikation till part sprids till berörda tjänstemän och att det finns anledning att överväga skriftliga riktlinjer för handläggningen. Ställningstagandet var enhälligt. En översiktlig tillbakablick över de senaste 15 årens återkommande KUgranskningar av vissa grupper av förvaltningsärenden ger vid handen att KU:s ställningstaganden genomgående har varit enhälliga. Dessa och andra ställningstaganden från KU kan självfallet bli föremål för diskussion och ifrågasättande från jurister och andra. Har KU uttalat sig för kritiskt eller för okritiskt? Kanhända skulle slutsatserna ha blivit annorlunda om granskningen utförts av någon annan. Om KU saknar fog för sina uttalanden, tolkar rättsläget felaktigt eller drar tveksamma slutsatser från rättslig synpunkt bör man kunna räkna med att det uppmärksammas. Det underlag som KU haft tillgång till undanhålls inte allmänheten. Det publiceras regelmässigt som bilagor till KU:s betänkanden och är således lätt åtkomligt för envar som vill granska KU. Peder Nielsen Bitr. kanslichef i konstitutionsutskottet Bertil Wennberg tidigare kanslichef i konstitutionsutskottet Din partner vid avveckling av lösöre eller hela hem • värdering och försäljning av lösöre • auktoriserade värderingsmän • avveckling av hela hem (transport, flyttstädning med mera) • kostnadsfria hembesök • bouppteckningsvärderingar • snabb hantering • månadskvalité och veckoauktioner Sveavägen 116, Stockholm • www.metropol.se • 08-673 48 90 Advokaten Nr 9 • 2012 57