Energigas 1
Klimatsmart › ministern. Ryktet har spritt sig äv
en utanför Sverige. – Nu börjar även danskar, tyskar, spanjorer och andra att höra av sig, säger HansOlof Nilsson. Solcellsdriven tankstation Förutom Vårgårda bostäder är Mariestads kommun en av kunderna. Där bygger det lokala elbolaget Vänerenergi världens första självförsörjande, solcellsdrivna tankstation för vätgas med hjälp av Nilsson Energy. På åkern bredvid stationen, som invigdes i början av 2017, ska en stor solcellsanläggning byggas. Solcellerna ska driva tankstationen och elektrolysören som ska förse den med vätgas. – Det innebär både lägre kostnader för vätgasen, och att vi kan garantera att den är 100 procent förnybar, säger Harald Bouma, projekt koordinator vid Vänerenergi. Hittills har vätgasen fraktats till stationen i tankar med lastbil. Det nya systemet med solceller och lokal vätgasproduktion ska byggas under året. Vid stationen byggs även ett vätgaslager som ska rymma 700 kg vätgas vilket motsvarar 20 megawattimmar. Systemet ska inte bara försörja tankstationen, berättar Harald Bouma. – Tillsammans med bränsleceller och ett batteri på 250 kilowattimmar, ska vi även testa att använda anläggningen för att stötta elnätet om det kommer i obalans. Alla frågar om säkerheten Satsningen är en del av ett större projekt med målet att göra Mariestad till en ledande testoch demonstrationsplats för nya hållbara teknik lösningar. Bland planerna finns även två nya förskolor som också ska använda sol och vätgas för att täcka sitt energibehov. Hur är det då med säkerheten? Är det inte farligt att lagra och hantera vätgas? HansOlof Nilsson är van vid frågan och får Så blir solenergi till vätgas 1 2 Solceller skapar el. Överskottsel spjälkas till vätgas med hjälp av en elektrolysör. 3 Vätgasen kan lagras i ståltankar för senare användning. Förnybart fordonsbränsle. Den nya tankstationen i Mariestad drivs med hjälp av solceller. Energin omvandlas till vätgas som kan tankas i bränslecellsbilarna. ”Solcellerna innebär både lägre kostnader för vätgasen och att vi kan garantera att den är 100 procent f örnybar. ” Harald Bouma, projektkoordinator Vänerenergi den av i stort sett alla besökare. Han förklarar att vätgassensorer ser till att systemet stängs av om det skulle uppstå ett läckage samtidigt som ventilationen startar. Forskningsinstitutet Rise (tidigare Sveriges tekniska forskningsinstitut, SP) har gjort en risk analys av anläggningen och vätgaslagret utanför hans hus är inspekterat och godkänt av Räddnings tjänsten. – Att vätgas skulle vara farlig och lätt explodera bygger på okunskap och myter. Vätgasen Vätgasvilla i Skellefteå Den som själv vill testa hur det är att bo i ett hus som är bortkopplat från elnätet får chansen från och med i sommar. På Skellefteå camping bygger elbolaget Skellefteå kraft en villa för uthyrning som ska klara sig utan koppling till elnätet. Under den mörka, norrländska vintern ska energiförsörjningen ske från ett vätgaslager som placeras i en bod på tomten. – Med vätgasen kan vi flytta energi från sommaren när det är ljust nästan jämt till vintern, säger Christoffer Svanberg, innovationschef på Skellefteå kraft. Vätgasproduktionen startade i april och 4 En bränslecell omvandlar vätgasen till el igen. 5 Vätgasen kan exempelvis värma hus eller användas som fordonsbränsle. huset ska stå klart i början av juni. Energisystemet innehåller förutom solceller, elektrolysör och bränslecell även ett batterilager och bergvärme. Allt ska samverka för att se till att villan alltid har el och värme. Genom projektet, döpt till Zero sun project, vill Skellefteå kraft lära sig tekniken och utvärdera kostnaderna. Faller försöket väl ut kan det bli en ny kommersiell produkt. – Vi tror att många kommer att vara intres5 serade av att helt eller delvis producera sin egen el och beredda att köpa ett system som gör huset självförsörjande. Om inte vi som energi bolag utvecklar en sådan produkt, så gör någon annan det, säger Christoffer Svanberg. MARIE ALPMAN 32 ENERGIGAS NR 2 2018 är så lätt att den sticker rakt upp i luften och försvinner. Jan Thorsson på Vårgårda bostäder påpekar att vätgas är vanligt inom industrin där man är van att hantera gasen sedan lång tid. I Vårgårda finns till exempel bilsäkerhets företaget Autoliv som använder vätgas för att utlösa sina krockkuddar. – Vi har anlitat samma konsult som Autoliv för vår riskanalys. Även Räddningstjänsten är inkopplad för att komma med ett yttrande, säger Jan Thorsson.