Energigas 1
lanserades Workshop för biogasens synlighet n Int
er Baltic Biogas Arena (IBBA) arrangerade sin sjätte workshop i Stockholm 15–16 mars. Temat var marknadsföring och varumärkestänkande kring biogas. Diskussionerna kretsade bland annat kring vilka målgrupper som bör prioriteras för att utveckla biogasen i Europa, och vad budskapet bör vara. Deltagarna kom från hela Europa: Finland, Holland, Norge, Spanien, Schweiz och Tyskland. Workshopen var ett samarrangemang mellan Biogasakademin och Institute for biogas, waste management and energy med biogasdoktorn Jan Rapp och professor Frank Scholwin som frontfigurer. Nationell biogasstrategi lanserades 12 april. De tog i hand på att se till att FOTO: JOHANNA HANNO Du har väl anmält dig till Gasdagarna? Sista anmälningsdag 9 maj! – Den främsta målgruppen bör vara de som beställer och upphandlar kollektivtrafik, sa hon. På förmiddagen 12 april släppte riksdagens trafikutskott, där Karin Svensson Smith är ordförande, en studie om fossilfria drivmedel. Studien handlar till stor del om klimatet och miljön, men försörjningstryggheten tas också upp – en fråga som även lyfts i Nationell biogasstrategi. – Kombinationen av klimat och beredskap ligger bra i tiden, sa Karin Svensson Smith. Hon lämnade över ett exemplar av trafikutskottets studie till Maria Malmkvist och poängterade att biogasen faller väl ut i konkurrensen med andra drivmedel. JONAS GUSTAFSSON Mer på: Lanseringen av Nationell biogas - strategi webbsändes på Youtube, och går att se i sin helhet i efterhand. Både webbsändningen och hela strategin nås via energigas.se Den 30–31 maj 2018 träffas vi på Falkenberg Strandbad. Gasdagarna kommer att bjuda på ett inspirerande och intensivt program med ett stort antal sessioner och föreläsningar, möten och trevliga kontakter. Ladda ner programmet och anmäl dig i dag på: www.energigas.se ENERGIGAS NR 2 2018 37