Budgetunderlag 2018–2020 1
KULTURRÅDETS VERKSAMHET Prioriterade behov 2018–2
020 – Arbets- och referensgrupper, 2 000 tkr årligen – Kulturrådets förvaltningskostnader 3 000 tkr årligen Regeländringar – Anslagssparande och anslagskredit om 3 procent på samtliga anslag Totalt 5 000 tkr årligen till anslag 1:1 Kulturrådets verksamhet med att fördela och följa upp bidrag, samt övrigt främjande arbete bekostas i första hand av myndighetens förvaltningsanslag. Kulturrådet har också vissa möjligheter att belasta de sakanslag som myndigheten disponerar med kostnader kopplade till förvaltning. Arbets- och referensgrupper För att Kulturrådets bidragsfördelning ska främja konstnärlig kvalitet och förnyelse samt bidra till att uppfylla övriga nationella kulturpolitiska mål, krävs hög kompetens i bedömningar och prioriteringar. Därför anlitar Kulturrådet kvalificerade ämnesexperter till de arbetsoch referensgrupper som Kulturrådets styrelse inrättat. Kulturrådets arbets- och referensgrupper samt juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) är centrala för att myndigheten ska kunna bedriva en bidragsgivning som präglas av hög kvalitet och legitimitet. Uppdragen i arbets- och referensgrupperna samt i juryn för ALMA kräver hög kompetens vad gäller förmåga att bedöma konstnärliga verksamheter liksom insikt i andra kulturpolitiska prioriteringar. Kulturrådet strävar efter att referensgrupperna ska ha en bred representation som bidrar till att flera olika perspektiv, erfarenheter och berättelser blir en del av diskussionen om kvalitet. Detta kan motverka ojämlika strukturer som upprätthålls av rådande normer. För att säkerställa att Kulturrådet även fortsatt kan anlita den höga kompetens som uppdragen kräver behöver arvodesnivåerna höjas. Att rekrytera personer från andra länder till referensgrupperna skulle ytterligare utveckla kvalitetsbedömningarna. Internationell rekrytering är dock inte möjlig utifrån dagens ekonomiska förutsättningar. År 2016 uppgick de direkta kostnaderna för arvoden till ledamöter i arbets- och referensgrupper samt till juryn 14. För böcker med mer än 400 sidor utbetalas dubbelt läsarvode. 23 för ALMA till cirka 7 miljoner kronor. Kulturrådet anlitar även sakkunniga vid bedömning av vissa bidrag, till exempel för internationellt kulturutbyte och för forsknings- och utvecklingsinsatser vid centrala museer. Det är viktigt för Kulturrådet att den ersättning som betalas ut till ledamöterna är skälig i relation till det uppdrag de utför. I dag är arvodena i många fall låga i förhållande till den kompetens och arbetstid som uppgiften kräver. För arbets- och referensgrupperna är arvodet 1 500 kronor per sammanträdesdag, och eftersom Kulturrådet inte ersätter inkomstbortfall för ledamöterna innebär arvodesnivån att engagemang i arbets- och referensgrupper kan medföra ekonomisk förlust för vissa ledamöter. Den absolut största delen av arbetet i en referensgrupp sker dock mellan mötena. Av denna anledning utgår årsarvoden inom till exempel teater-, dans- och musikområdena. Inom litteraturområdet utgår ett läsarvode på 400 kronor per bok.14 Ledamöterna i arbetsgruppen för facklitteratur läste under 2016 i genomsnitt 128 böcker, vilket är tidskrävande även för vana läsare. Utslaget per timme blir också läsarvodet lågt. Ledamöter i arbetsgruppen för skönlitteratur läser ännu fler böcker per år. Sedan 2012 har det totala antalet inkomna ansökningar till Kulturrådet ökat från 6 362 till 7 400. En stor del av ansökningarna bedöms av arbets- och referensgrupper. Detta innebär en ökad arbetsbelastning för de som bedömer ansökningarna, och det medför även ökade kostnader. Inom litteraturstöden medför varje enskild ansökan dessutom en direkt kostnad genom läsarvode. Även inom andra stöd kan ett ökat antal ansökningar medföra ökade kostnader genom att fler mötesdagar och ledamöter behövs för att expertgrupperna ska ha möjlighet att bedöma och diskutera ansökningarna. Kulturrådet arbetar även för att bredda sammansättning av de aktörer som söker bidrag. Detta sker genom riktade kommunikationsinsatser för att nå aktörer som i dag inte söker bidrag av Kulturrådet. Arbetet förväntas bidra till en fortsatt ökning av antalet ansökningar. Inom myndighetens arbete som strategisk myndighet för lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck inom kulturområdet genomfördes under 2014 dialogmöten med representanter från kulturlivet, där bland annat deltagare från det fria kulturlivet arvoderades. Erfarenheterna från bland annat dessa dialogmöten är att möjligheten att samla tillfälliga