STT 1
14 Motor - Temasidor i STT STT Vecka 37 onsdag 12
september 2018 Markus åker snyggt på sladd RÅNNAVÄG Det började med en hobby och slutade med att han startade egen firma. Driftingföraren Markus Karlsson har idag så mycket att göra på jobbet att han knappt hinner sladda något med bilen. – Nej, jag har inte kört så mycket den senaste tiden för jag har inte haft tid, säger Markus Karlsson. Tiden har istället hans firma, MKM, tagit. Han startade den som ett sidoprojekt för fem år sedan, ett sätt att finansiera sin sport, drifting. Idag har firman istället tagit över hobbyn och den mesta tiden läggs där. Det är delar till driftingbilar hans firma tillverkar, såväl motor- som upphängningsdelar. – Jag gör allt från cadritning till färdig produkt. Jag har provat och provat och lärt mig utefter hur jag utvecklats som förare säger Markus Karlsson. Firman startade han dels för att finansiera sin sport men också för att få tag på rätt delar till sin egenbyggda driftingbil. – Nu kan jag ändra det jag själv vill och även ta med reservdelar till tävling. Och någonstans på vägen blev hans hobby också hans yrke. – På ett sätt känns det lite tråkigt för jag gör ju samma sak hela tiden. Jag tröttnar lite på hobbyn när jag jobbar med det. Intresset för motorer har funnits med honom under flera år. – Det började med ”sladda på byn” och växte till något mer. Det är många som förknippar drifting med sladda på byn och bränna däck och det är synd för det är inte vad sporten står för, säger han. Han förklarar drifting som precisionskörning på sladd. Bilen ska köra genom ett visst antal kurvor, aldrig rakt. Det viktigaste är inte att köra snabbast, istället är det en bedömningssport där det gäller att köra brett, snyggt, att ha bilen på rätt ställe och imponera på domarna. ”När vi kör på bana, kör bilen i 100-150 km/h på sladd.” MARKUS KARLSSON Markus Karlsson började köra drifting för sju år sedan. Det är många timmar som går åt till mekande med bil och att ta fram reservdelar. – Men när man väl sitter där i förarsätet så är det värt alla timmar och allt slit, säger han. FOTO: YLVA HIDENG – När vi kör på bana, som till exempel Mantorp, kör bilen i 100-150 kilometer per timma på sladd, säger Markus Karlsson. Driftingförarna kör ett eller flera race och bedöms av en domarjury. Juryn bedömer fart, linje och hur brett bilarna sladdar. Den som vinner är alltså den som bäst lyckats imponera på domarna. YLVA HIDENG ylva@stthuset.com I Markus Karlssons bil sitter en motor på 800 hästkrafter, från en Toyota supra. Bilen drar cirka 20 liter E85 per mil på full gas. Däcket till höger har kört 3,5 kilometer jämfört med det till vänster som är helt nytt. På en tredagars tävling går det åt 30 däck. I drifting kallas kartläsaren för spotter och sitter inte i bilen utan i närheten av banan och läser av hur chauffören bäst ska köra.