GLAS 1
/ siktat / Appen Shop Floor Assistant. Ny app ska
täppa till digitaliseringsluckor vid glasbearbetning Framtidens glasproduktion är nätverksbaserad och digitaliserad. Detta gör att personalen, utöver det digitala stödet, även får snabb inblick i maskinanvändningen eller glasets aktuella position. Det praktiska genomförandet kan dock vara besvärligt, även om många av dessa idéer, tack vare centrala databaser och öppna gränssnitt, skulle vara möjliga redan idag. Det handlar ofta om att sammankoppla olika produktionsområden, program och anläggningar med olika tillverkare till ett digitalt koncept. Med appen Shop Floor Assistant menar sig nu Hegla New Technology kunna täppa till dessa luckor, förse operatörspersonalen med viktig information och underlätta effektiviseringen av processtiderna. Både för mobil och surfplatta — Produktiviteten är i hög grad beroende av maskinernas effektivitet och deras styrning i tillverkningskedjan. Kringarbetet har dessutom delvis en tydlig inverkan på totalprocessen, och ofta på arbeten som kan utföras enklare och snabbare med hjälp av digitala verktyg, säger dr Markus Schoisswohl, vd för Hegla New Technology. Vanliga återkommande uppgifter som kan störa produktionen är letande efter ställningar och transport av dessa, hämtning av verktyg, sammanställning av underlag samt organisation av underhåll och service. — Vi frågade oss hur vi kan stödja glasarbetarna tillverkarövergripande med enkla digitala medel, och så skapades Shop Floor Assistant i en version för mobil och surfplatta, säger dr Markus Schoisswohl. Stöd för underhåll och service Appen Shop Floor Assistants underhållsfunktion ger också möjligheter till förenkling och centralisering av underhålls- och serviceuppgifterna. Oavsett om det gäller en glasmaskin, truck, rullport eller travers så kan alla dokument och allt underhåll sparas i appen, vilket förkortar hanteringstiderna och gör att uppgifterna alltid och överallt är tillgängliga via mobil, surfplatta eller ARheadset. Om exempelvis en maskin har en QR-kod kan dokumentationen nås direkt via skanning. — Tidigare var medarbetaren tvungen att gå iväg för att leta efter dokumentationen, men nu erbjuder appen ett alternativ som inte bara sparar tid, utan dessutom är användarvänligt”, menar dr Schoisswohl. Vid störning kan denna noteras av maskinoperatören, förmannen eller av anläggningens tekniker i det integrerade ticketsystemet och kompletteras med ett foto. Servicemedarbetarna informeras omedelbart och får ett första intryck av vad som måste göras. / Handtag med kodlås för altandörrar och fönster Vision Home är ett elektromekaniskt handtag som öppnas med kod, och som är utvecklat för skandinaviska fönster och fönsterdörrar. Handtaget är svensktillverkat och ytbehandlingen är mattkrom. — Bredden på handtaget är 29 millimeter och det passar de flesta fönster och fönsterdörrar på marknaden, säger Per Bengtsson, vd på Beslagskonsult och beskriver hur handtaget ”väcks” när man drar fingret över de bakgrundsbelysta knapparna. — Sedan låser man upp med en sexsiffrig användarkod och låser igen med att dra ett finger över knappsatsen. Batterier till Vision Home är standard 1,5 V AAA, vilka beräknas hålla i cirka två år och varnar när de börjar ta slut. — Koden finns kvar vid batteribyte och kan enkelt ändras Vision Home med resetknapp, upplyser Per Bengtsson. Handtaget finns i rakt eller höger- respektive vänstersvängt utförande. Det finns även handtag för fallkolvsspanjolett och en variant för pardörr (passiv). Vision Home är godkänd enligt SS-3620:2017 Klass B och patentsökt. / 12 GLAS 4.2020 / siktat /