Advokaten 1
Fokus Offentlig upphandling står man problematike
n på ett mycket bättre sätt, konstaterar EvaMaj Mühlenbock. Även Advokatfirman Cederquists konkurrens och upphandlingsgrupp på nio personer arbetar med både leverantörer och beställare. Men enligt ansvarig partner advokat Carl Bokwall har byrån valt att i huvudsak arbeta med leverantörer och större statliga bolag och myndigheter, eftersom uppdrag för kommuner och landsting skapar allt för många jävssituationer. Carl Bokwall beskriver sin byrås arbetssätt på upphandlingsområdet. – Vi arbetar nog med färre kunder än många av våra konkurrenter, och satsar på att bygga relationer med långsiktiga tunga nyckelkunder på leverantörssidan inom specifika branscher. Vårt fokus är att etablera oss som rådgivare åt företag som har en betydande del av sina intäkter från offentliga affärer. Sådana kunder ser upphandlingsrättslig rådgivning som en strategisk resurs vilket är en viktig komponent i att bygga långsiktiga relationer och få en djup och bred förståelse för hur en viss bransch fungerar. Vi undviker alltså att jobba med strökunder som bara vill överpröva upphandlingar, säger Bokwall. – Ett av våra fokusområden är enskilda större upphandlingsprojekt där vi kan agerar rådgivare åt en anbudsgivare eller åt det allmänna, upphandlingar som driften av Stockholms tunnelbana, driften av S:t Görans sjukhus eller driften av Rakel, det nationella kommunikationssystemet för samverkan om och ledning av samhällets krishanteringförmåga. Affärstänkandet är viktigt i arbetet med offentliga upphandlingar, betonar Carl Bokwall, som fastslår att området har gått från att vara ett nischat rättsområde till att vara mer ett affärsområde. Men det är affärer med ganska speciella förutsättningar, vilket också ger advokaten en speciell roll. – Offentlig upphandling handlar i grund och botten om statliga pengar som ska ut i privata fickor till det allmännas fromma. I de affärerna är det två rätt olika kulturer som möts. Mötet förenklas inte alltid av ett rätt rigoröst regelverk som ligger som ett tennisnät mellan parterna. Mitt jobb är att se till att bollen går över nätet, förklarar Bokwall. LITEN KONKURRENS UTIFRÅN Antalet upphandlingar har vuxit under de nitton år som vi haft dagens lagstiftning. De affärsjuridiska byråerna tycks ha satsat på sin upphandlingsverksamhet i motsvarande grad, och i dag märker advokaterna en tuff konkurrens om uppdragen på området. – De flesta stora byråer har en upphandlingsverksamhet. När myndigheter upphandlar juridiska tjänster, alltså även inom upphandling, brukar det regelmässigt komma in mellan fem och tio anbud. Så det finns absolut konkurrens inom området, fastslår Anna Ulfsdotter Forssell. Främst är det de stora Stockholmsbaserade advokatAdvokaten Nr 7 • 2013 byråerna och de internationella byråer som har kontor i Stockholm som slåss om upphandlingskakan. Vid överprövningar kommer det dock även in en del andra advokater, berättar Joakim Lavér. Det finns också ett antal upphandlingskonsulter utan advokattitel som ger råd och i vissa fall processar. Däremot är konkurrensen från utländska advokatbyråer i det närmaste obefintlig, trots att upphandlingsjuridiken i många delar är gemensam för EU. – I de processuella delarna skiljer det sig mycket åt mellan länderna. När det gäller den materiella rådgivningen är det visserligen mycket EUrätt men trots att lagstiftningen i de materiella delarna bygger på EUrätt så finns det klara nationella skillnader avseende hur regelverket skall tolkas. Det framkommer inte minst när man biträder klienter som omfattas av det här regelverket och som har verksamheter i många EUländer, säger Joakim Lavér. Det är inte ovanligt att de svenska upphandlingsadvokaterna får hjälpa utländska bolag och deras advokater till rätta i den svenska lagstiftningen. På samma sätt samarbetar svenskarna med utländska advokatbyråer när klienter deltar i upphandlingar i andra länder. SVÅRT ATT MÄTA FÖRTROENDE En följd av lagen om offentlig upphandling är att advokater som vill arbeta för beställare – stat, kommuner och landsting – också själva måste delta i upphandlingar. – Det är annorlunda jämfört med att bli konkurrensutsatt på den privata sidan. Den stora skillnaden är att när privata aktörer väljer advokat eller advokatbyrå så handlar det väldigt mycket om förtroende. Priset har naturligtvis betydelse, men i första hand är det förtroendefrågan som är viktig för privata aktörer. Den kommer inte in på samma sätt i en offentlig upphandling. Där blir det mer fråga om pris och kvalitet där kvalitet oftast mäts i erfarenhet och så vidare, säger Joakim Lavér, och fortsätter: – Tjänster i allmänhet är svårare att köpa än varor som är lättare att mäta och väga. Särskilt svårt blir det att köpa tjänster som bygger på förtroende. Det förhållandet kan vara en bidragande orsak till att upphandling av juridiska tjänster är undantagna från EUdirektivens tillämpning. Anna Ulfsdotter Forssell är mer positiv till att presentera sig i offentliga upphandlingar. » 29