Advokaten 1
Fokus Offentlig upphandling kommersiella inslag o
ch samhällsintressen samhällsviktiga leveranser och stora ekonomiska värden ska fördelas. ” Carl Bokwall slår igenom finns det också, enligt både Wijkmans utredning och advokaterna, en stor osäkerhet om vilka krav man egentligen får ställa, och hur man gör det. I den osäkerheten kan advokaterna spela en roll för att hitta lösningar, och därmed testa gränserna för reglerna, påpekar Joakim Lavér. – I vissa fall kan det vara så att det finns politiska krav på en verksamhet, där politikerna vill driva en linje och att den ska testas. Det kan vara allt från arbetsrättsliga krav eller att man vill införa kundvalssystem inom ett visst område, där det är tveksam om man får göra det eller inte. Då får man förklara att ”det kanske går om vi gör såhär”, säger han. SLÅSS MED NÄBBAR OCH KLOR Miljö, valfrihet och sociala hänsyn tycks vara faktorer som kommer starkt inom åtminstone den politiska retoriken kring upphandling. Men vilka trender ser advokaterna i övrigt inför framtiden? En tendens är att upphandlingarna blir allt större. Flera upphandlare, till exempel alla Sveriges landsting, går samman för att pressa priset på en vara eller tjänst (se faktaruta om upphandlingen av HPVvaccin). – Fler och fler branscher och sektorer tenderar att samordna sig i upphandlingar. Då blir förstås också kontraktsvärden större och större, och kontrakten allt viktigare för leverantörerna, säger Peter Forsberg. Även Carl Bokwall nämner de stora, samordnade upphandlingarna exempelvis av ITsystem inom statliga mynupphandling för de upphandlingar som ligger över EU:s tröskelvärden, huvudsakligen på de båda EUdirektiven. LOU och LUF innehåller bland annat regler om: • Annonsering. All offentlig upphandling ska i princip offentliggöras genom annonsering. Upphandlingar över tröskelvärdena ska annonseras i EU:s gemensamma annonsdatabas Tenders Electronic Daily, TED. För mindre upp handlingar räcker det att annonsera i en nationell databas. • Tröskelvärdena för varor och tjänster enligt LOU är sedan den 1 januari 2012 för statliga myndigheter drygt 1,2 miljoner kronor och för övriga upphandlande myndigheter drygt 1,89 miljoner kronor. Tröskelvärdet för byggentreprenader (för alla upphandlande myndigheter) är drygt 47 miljoner kronor. Enligt LUF är tröskelvärdet för varor och tjänster drygt 3,8 miljoner kronor och tröskelvärdet för byggentreprenader drygt 47 miljoner kronor. • Överprövning. Leverantörer som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada för att en upphandling gått fel till kan klaga hos förvaltningsrätten. Advokaten Nr 7 • 2013 NYTT DIREKTIV VÄNTAS Inom EU pågår just nu arbetet med att slutföra ett nytt direktiv om offentlig upphandling som ska ersätta de båda direktiven. Redan i december 2011 presenterade kommissionen ett förslag på området. Det nya direktivet ska, enligt kommissionen, leda till enklare regler för upphandling. Kommissionens förslag innehåller, förutom att garantera den fria rörligheten för varor och tjänster inom EU, två nya mål. Den offentliga upphandlingen ska också öka effektiviteten i offentliga utgifter för att säkra bästa möjliga upphandlingsresultat när det gäller att få valuta för pengarna. Dessutom ska upphandlare få bättre möjligheter att använda offentlig upphandling till stöd för gemensamma samhälleliga mål, såsom skyddet av miljön, högre resursoch energieffektivitet, kampen mot klimatförändringar, främjande av innovation, sysselsättning och social integration samt säkerställande av bästa tänkbara villkor för tillhandahållande av sociala tjänster av hög kvalitet. n digheter, som kan ha negativa effekter i form av allt fler överprövningar. – Dessa avtal är extremt viktiga för leverantörerna. Får de inte ramavtalet innebär det ett intäktsproblem fyra år fram i tiden. Utifrån det kan man fundera på hur klokt det är att centralisera det ur ett överprövningsperspektiv, säger han, och fortsätter: – Det är klart att det finns en effektivisering i att göra centrala ITupphandlingar för staten. Men då kanske man får leva med att leverantörssidan slåss med näbbar och klor när kontrakten är så stora och kommer ut med fyra års mellanrum. Carl Bokwall tror i övrigt, liksom de andra intervjuade advokaterna, på en växande marknad för upphandlingsjuridiska tjänster. – Större och mer komplicerade projekt kommer att komma ut i takt med att staten och alla andra blir mer varma i kläderna och ser vinsten med exempelvis offentlig–privatsamverkan, hävdar han. En växande upphandling, och säkert också stort massmedialt intresse för vissa upphandlingar, har gjort att allt fler blivande jurister upptäckt området upphandlingsjuridik. – Jag märker också att många studenter på juristutbildningarna är intresserade. Det finns ju specialkurser i offentlig upphandling nu, det fanns inte när jag pluggade, och kurserna är väldigt populära. De som går där får väl i princip jobb allihop om de är duktiga och dugliga i övrigt, säger Anna Ulfsdotter Forssell. n Anna Ulfsdotter Forssell. Upphandling splittrar partierna – vänd! 33