STT 1
Onsdag 30 oktober 2019 DEBATT KULTURSKOLAN DIN RÖ
ST ÄR VIKTIG! Tanken att lägga ner Kulturskolan är absurd! Våra tre nu vuxna barn har alla varit elever i Svenljunga Kulturskola. För dem var tiden där av stor betydelse musikaliskt, kreativt och inte minst socialt. Ett av bevisen för den kvalitativt höga undervisningen är Ungdomsorkesterns uppskattade medverkan vid fi randet av Norges nationaldag. Vi hävdar att Kulturskolan är kommunens viktigaste ungdomsverksamhet där fl ickor och pojkar utvecklas till goda medborgare. Låt Kulturskolan få fortsätta sin viktiga verksamhet! Tacksamma föräldrar VÅRD Spara inte på vård och omsorg Ni vill göra besparingar inom vård och omsorg vilket jag med fl era tycker är helt fel. Inte konstigt folk går in i väggen. Gör istället besparingar på inköp och genom att inte anställa fl era chefer. Samarbeta mera istället alla chefer och samordnare med fl era. Själv är jag brukare inom dagligverksamhet och LSS. CR STT 23 Ridklubben – Vad är det egentliga problemet? I måndags röstade kommunstyrelsen igenom att föreslå kommunfullmäktige att godkänna det framtagna avtalet med ridklubben med minsta möjliga marginal. FRITID Röstsiffrorna blev fem mot fyra efter att M, LPo och SD röstat emot. Det fi nns därför stor anledning att tro att ärendet återigen kommer att bli återremitterat på fullmäktige den 4 november. Detta vore givetvis en katastrof och frågan är hur länge ridklubben orkar med det politiska käbblet. På kommunstyrelsen lyfte Per-Olof Ekelund (M) den redan avgjorda frågan om att en försäljning vore att föredra och att han hade kollat och det skulle fi nnas intressenter, vilka detta skulle vara redogjordes inte för men om de fi ck köpa skulle en ny ridklubb bildas. Vad är det för fel på den vi har? Jarl Bill (LPo) argumenterade att det inte skulle vara rätt av kommunen att subventionera hyra till ridklubben på grund av kommunens ansträngda ekonomi. Kan givetvis vid första anblicken verka behjärtansvärt att vilja prioritera kärnverksamheten, men när man tänker efter så undrar man hur den drabbas av ett sådant här beslut då en vettig fritidssysselsättning underlättar både för skolresultat och hälsa och därmed ekonomin. Vi har också svårt att förstå varför man är så aggressiv i sitt motstånd mot ridklubben. Det är ju inte Vi har svårt att förstå varför man är så aggressiv i sitt motstånd mot ridklubben. som så att kommunen inte subventionerar andra verksamheter i kommunen. Ett antal fotbollsplaner är byggda på kommunal mark vilket det inte utgår något arrende för, hyr man tid i en idrottshall så betalar man inte vad det kostar och går man och badar så är detta också subventionerat av kommunen. Varför ger man inte ridklubben samma möjligheter? Någonstans är det ju trots allt kommunen som orsakat att den verksamhet man bedrev inte fi nns kvar och då borde man också försöka ge klubben möjlighet att återskapa den. Vore bra att få reda på det egentliga problemet är? Är det att utövarna till största delen har ”fel” kön, eller lever ni i tron av den bild Gustaf Svensson försökte måla upp om att ridning inte är idrott utan terapi för överklasskärringar är sann? Markus Bylander (C) Eva Johansson (C) Petra Ojala (C) Fredrik Skott (KD) Marianne Josefsson (MP) Debattörerna vill se en plan i Tranemo kommun för att fler niondeklassare ska fåbehörighet till gymnasiet. FOTO: ARKIV/YLVA HIDENG Fler nior måste få behörighet till gymnasiet Stoppa nedläggningen av kulturskolan i Svenljunga Är väldigt försiktig med att oaktsamt uttala mig om diverse politiska beslut och frågor (även om det många gånger är extremt frestande att bemöta helt absurda och direkt farliga åsikter som fl orerar i forum såsom Facebook) men kan ej låta bli den här gången. KULTURSKOLAN Utbildningsnämnden har beslutat att lägga ner Kulturskolan i Svenljunga som idag har 500 (!) elever runt om i kommunen. Kulturskolan i Svenljunga är av unikt slag då det drivs utav en grupp beundransvärda eldsjälar som genuint brinner för musik och vad det gör med människan. De har genom åren skapat en stark tradition inom kommunen där sång, instrument, drama, drill och diverse kulturella utövningar har varit en stor del av ungdomars största intressen. Jag själv har under åren fått vara med och ta del av verksamhetens enormt positiva effekter och påverkan. Skolvärlden är för det mesta en prestationsbaserad sfär. Kulturskolan kom för mig att symbolisera och representera det motsatta – en lustfylld tillfl ykt där kreativitet och glädje stod i centrum. Jag blir frustrerad, ledsen och oroad när jag läser om utbildningsnämndens beslut att lägga ned Kulturskolan. Hur är tankegången? Det är uppenbara ekonomiska nedskärningar som ligger bakom beslutet, men jag kan ändå inte förstå. Tvärtom tänker jag, det här kommer kosta, det här kommer bli dyrt. Vad kommer hända med ungdomarna? Vad blir effekten av att eliminera det som jag beskrivit ovan – tillfl ykten från prestationskraven som dominerar oss så hårt idag? Jag bläddrar i BT där det publiceras en serie om psykisk ohälsa, inte minst bland de unga. Det berättas om kraven, per ef ktionen och de osunda idealen som samhället sätter på oss som en tvångströja. Ingen vill vara i en tvångs tröja. Vi behöver andra värden. Vi behöver må bra. Dom kan väl spela fotboll istället, kanske någon tänker. Nej. Alla vill inte spela fotboll. Däremot måste alla få vara med. Alla måste få plats att göra och vara det som de vill. Ska kultur istället förvandlas till en klassfråga där endast de privilegierade får vara med? Det kommer bli dyrt, tänker jag igen. Det känns så otroligt närsynt och ogenomtänkt att ta ett beslut om att lägga ner Kulturskolan i Svenljunga. Vad ska man göra? Skaffa glasögon till beslutstagarna och ge en basic lektion i orsak och verkan? Nej, det här kommer bli dyrt. Det kommer inte bli något sparande av det här. En paradox som de som äger beslutet inte verkar förstå. Anna Bodin I STT 2019-10-23 presenteras det att Tranemo kommun hamnar på 21. plats på Lärarförbundets rankning över skolkommuner, samtidigt som vi moderater har lämnat in en motion om hållbar plan för att niorna ska få behörighet till gymnasiet. Det kanske låter som en motsättning. SKOLAN Tittar vi närmare på undersökningen från Lärarförbundet så kommer Tranemo långt upp när det gäller resurser till skolan, behöriga lärare, sjukfrånvaro hos lärarna, hög andel barn i förskolan, samt lärartäthet. Där Tranemo hamnar något längre ner på rankning (plats 159 av 290 kommuner), är andel nior som blir behöriga till gymnasiet. Också hur väl huvudmannen styr skolan är vi sämre på i Tranemo, på plats 143 av 290. Utifrån lärarförbundets ranking gör vi moderater analysen att vi har bra förutsättningar i Tranemo kommun, genom bra resurser, hög andel behöriga och friska lärare, och att vi har många barn som går i förskolan. Utifrån de förutsättningarna är det styrning som saknas och det är en viktig faktor i varför Tranemo kommun trots bra förutsättningar inte får fl er än cirka 75 procent av alla nior behöriga till gymnasiet. Meritvärdet ökar, vilket är glädjande, men det fi nns tecken på att de bästa eleverna blir bättre men att de sämre eleverna fortfarande har svårt att klara godkända betyg. Tranemo kommun har nu i snart tre år varit delaktig i samverkan med Skolverket där syftet är att stärka styrningen. Vi moderater anser att vi måste agera nu. Lärarförbundets ranking visar att resurserna fi nns för att skapa en bra skola, men att det saknas styrning och ledning för att se till att de resurserna skolan har, ger resultat genom att fl era elever blir behöriga till gymnasiet. Vår fråga till den styrande majoriteten i Tranemo kommun är på vilket sätt tänker ni medverka till att höja andel elever som blir behöriga till gymnasiet? Karin Petersson (M), ledamot kommunfullmäktige och kommunstyrelsen Tranemo kommun Kathleen Wireklev (M) ledamot kommunfullmäktige och ersättare kommunstyrelsen Tranemo kommun Skriv en insändare – DIN RÖST ÄR VIKTIG! Du har möjlighet att skriva under signatur men bifoga alltid namn, adress och telefonnummer. Texten får vara högst 2 500 tecken inklusive mellanslag. Vi förbehåller oss rätten att korta ner eller helt avstå från publicering. Manus returneras ej. Mejla din insändare till: insandare@stthuset.com