Lera 1
PROJEKT: 24 SAVILE ROW ”FÖR ALLMÄNHETEN ÄR BYGGNA
DER OFTAST ANONYMA, BARA EN DEL AV GATAN. MEN DEN HÄR BLIR ETT KONSTVERK.” STEPHEN PEY, ARKITEKT Q Den handgjorda glasyren gör varje platta unik. Y R Kate Malone blandade 1 500 liter glasyr för hand i sin studio i norra London. oss riktigt förstod från början vad det skulle innebära att genomföra det. Men vi visste att det skulle bli en resa och det var spännande att sätta igång, säger Stephen Pey. – Det fanns tillfällen när vi kanske tänkte ’hade vi vetat det här hade vi inte gjort det’, men nu har vi tagit oss igenom det. Det har verkligen varit en fantastisk resa, instämmer Kate Malone. Byggnaden ligger i området Mayfair Conservation Area, ett av 56 områden i stadsdelen Westminster med ett särskilt historiskt och arkitektoniskt arv, vilket innebär vissa restriktioner för nya byggnader. De keramiska plattornas kulörer har därför valts för att gå ton i ton med en befintlig färgskala. För Kate Malone, som beskriver den keramiska fasaden som ett klimax på 30 år av keramiskt skapande, har det varit viktigt att se fasaden som ett offentligt konstverk som kan upplevas av alla. – Jag gör vanligtvis saker som är färgstarka, söker uppmärksamhet och tar mycket plats. Men den här fasaden har ett djup och dekorativa kvaliteter. Den är diskret men har samtidigt en väldigt rik, dekorativ och genomarbetad yta, säger hon. – För allmänheten är byggnader oftast anonyma, bara en del av gatan. Men den här blir ett konstverk. Det är en väldigt dekorativ byggnad. Diskret och samtida, säger Stephen Pey. DEN HANDGJORDA GLASYREN gör varje platta unik och fasadens färg förändras med dygnets naturliga ljus och väder. Moln som drar över himlen eller solljus på den glaserade ytan tar fram olika nyanser och ger fasaden vitt skilda uttryck vid olika tidpunkter på dagen. – De keramiska plattorna är praktiskt taget tredimensionella när ljuset faller på dem. De 14 LERA #1 2018