Ungdomsböcker 2020/2021 1
Som barn älskade hon Pippi-filmerna och såg upp t
ill den bångstyriga rebellen. Aldrig hade hon kunnat ana att hon själv en gång skulle få Astrid Lindgren Memorial Award. Den 31 mars 2020 slår ALMA-priset ner som en blixt i bilderbokskonstnären Baek Heenas liv. Hon sitter i sin väns bil, de har varit och köpt mat åt barnen som är hemma på grund av coronaviruset. Då ringer telefonen och det är ALMA-juryns ordförande Boel Westin som framför det glädjande beskedet. – Jag blev så lycklig, det var som att få ett telefonsamtal från Gud. Jag kunde nästan inte tro det, sa Beak Heena efteråt. Vägen till framgång har nämligen inte varit spikrak. Hennes första bilderbok Molnbullar gavs ut 2004 och utspelar sig en regnig vardagsmorgon när två kattsyskon hittar ett litet moln som de tar med sig hem. Av molnet bakar mamman kattbullar som de äter till frukost och vips kan de flyga. Boken blev en braksuccé. Men Baek Heena var ny i branschen och skrev på ett ofördelaktigt kontrakt vilket gjorde att hon inte bara gick miste om betydande inkomster utan också fick se hur bokens karaktärer förvandlades till kommersiella produkter, tv-serier och musikaler – allt utom hennes kontroll. Bilderboksstjärna Så vem är hon då, denna 49-åriga bilderboksstjärna som tagit ALMA-juryn med storm? Baek Heena föddes 1971 i Seoul och där har hon än idag sin ateljé. Hon pluggade först undervisningsteknologi vid universitetet i hemstaden innan hon flyttade till USA för att studera animation vid California Institute of the Arts. Här lärde hon sig allt om rumslighet och visuell produktion och arbetade under ett par år med att göra reklam- och animationsfilm för barn. Men när hennes dotter föddes för sjutton år sedan, insåg hon att det var bilderböcker för barn hon helst ville jobba med. – Jag trivs bäst med att jobba för mig själv istället för att vara en del av ett stort produk19 tionsteam. Då har jag full kontroll över arbetsprocessen. Som barnboksförfattare kan jag också fly undan den verkliga världen. Wow, jag skulle älska att få bo i mina egna berättelser. Sätter ribban högt Idag har Baek Heena tretton bilderböcker bakom sig och har utvecklat en egensinnig och högst originell bilderboksvärld. För att få barn intresserade av sina visuella berättelser måste de göras bra, anser hon. Det innebär en kompromisslös noggrann hängivenhet åt minsta lilla detalj. Hon tecknar, syr, snickrar, limmar, klipper, bakar, målar för att iscensätta miniatyrvärldar som sedan omsorgsfullt ljussatts och fotograferats. Det är en skapelseprocess där hon gjuter liv i föremål och får dem att se levande ut, trots att de inte är det. Den kreativa arbetsprocessen får ta den tid den behöver. – Jag sätter helt enkelt bara igång och börjar arbeta. Oftast föds berättelsen först, sedan skapar jag text och bilder samtidigt. Jag tvingar mig själv att avsluta en berättelse oavsett om den är bra eller dålig. Jag försöker att inte tänka ”nu ska jag skapa ett mästerverk” för jag står inte ut med den inre pressen. Ett Pippi-fan I flera intervjuer har hon berättat om hur hon som barn älskade Pippi-filmer. – Mitt smeknamn var Pippi för jag såg ut som henne när jag log, med stora tänder och fräknar. Jag brukade be mormor fläta mitt hår som Pippi, för hon var min hjälte. Jag beundrade hur hon levde – att kunna äta tårta till frukost, vara ung, stark och rik, ge sig ut på äventyr och bo ensam i ett eget färgstarkt hus med djur som kompisar. Baek Heena befolkar ofta sina böcker med djur som genomgående har starka, mänskliga drag. – Jag älskar djur! Mina favoriter är hundar och lejonhonor. Jag tycker att djur är sötare än människor, och det finns fördelar med att använda dem som karaktärer – jag slipper fördomar om män och kvinnor eller ålder. Om djuren i berättelsen lever och agerar som människor är det enklare att leda läsarna in i fantasivärlden.