Nöjesnytt Växjö 1
SIONERBIORECENSIONERRECENSIONRECENSIONERRECENS TH
E BIG SHORT ollerna: Steve Carell, J y McKay ROOM I rollerna: Brie Larson, acobad Pitt, Br Trembla Chr lliam H. Macy med flera. Regii:: Lenng Adam Abrahamson y, Wistian Bale med fleri nnnnn Man skulle kunna tro att en film som hämtat inspiration från ännu en rapp och upprörande lektion i mänsklig girighet och otäcka våldskildringar är ett konstant inslag. pedagogiska humör. Efter fenomenala "Inside job" och "Margin call" kommer verklighetens Josef Fritzl-fall vore en nattsvart upplevelse. Men "Room" är ett uppfriskande hoppfullt undantag i en filmgenre där dumhet. Och visst finns det mer att tillägga om finanskrisen. Här med Hollywoods samlade manliga elit på sitt mest Hela sitt liv har femårige Jack (Jacob Tremblay) levt i ett ljudisolerat, låst r mu med sin mamma Joy (Brie Larson) som enda mänskligi k det oglamorösa jobbet "bankman" till att plötsligt lett, en garderob, ett litet tv-set – allt de behöver för att överleva. Och det är just överlevnad "Room" handlar om. I Joys och Jacks värld finns nämligen ytterligare en person, en man som kommer sänka hela världsekoy stoppat Jack till sängs, inne i garderoben. Mannen kallas Old Nick, och det är han som bestämmer över Hur g c a kontakt. I rummet finns en kokvrå, ett badkar, en toabli vad den coolaste killen i rummet ville jobbade som? Hur kunde vår "jag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? Och hur kunde kackiga bolånerelaterade värdepapper i USA på besök efter att J onomin? Hur g ci k det oglamorösa jobbet "bankman" till att plötsligt deras öden. sänka hela världsekonomin? bli vad den coolaste killen i rummet ville jobbade som? Hur Som film är "Room" något helt annat än den typiska psykopatkunde vår "jag-vill-ha-allt-nu"-kultur eskalera så snabbt? eller våldsofferskildringen vi sett reproduceras i all oändlighet, på Och hur kunde kackiga bolånerelaterade värdepapper i USA film, i tv, i böcker och på bild. Tack och lov, för det finns någonting som skaver i att man liksom vant sig vid slentrianmässigt skilJo, det ska "The big short" berätta för er. Skådisar i toppform aldrig spekulativ. Reg ssören Lenny Abrahamson utgår hela tiden tet påmårige Jacks perspektiv, och eftersom Jac hela hans liv försökt att skydda honom från den fruktansvärda en tickande bomb, full a THE HATEFUL EIGHT Regi: Quentin Tarantino Med: Samuel L Jackson, Jennifer Jason Leigh, Kurt Russell med flera. SECRET IN THEIR EYES I rollerna: Julia Roberts, Chiwetel Ejiofor, Nicole Kidman med flera. Regi: Billy Ray nnnnn En drös välmeriterade skådespelare och en Oscarsbelönad förlaga gör "Secret in their eyes" till en potentiell kioskvältare. Men varken Julia Roberts, Nicole Kidman eller ett inledningsvis spännande upplägg lyckas skaka liv i den här dussinthrillern. Få guldkorn har utkristalliserat sig ur mängden nyinspelningar som spottats ut ur Hollywoods maskineri genom årens lopp. "Secret in their eyes" hör tyvärr inte till undantagen. Utifrån den argentinska "Hemligheten i deras ögon", en film som förärades filmvärldens tyngsta pris 2010, har regissören Billy Ray plockat ihop vad som på pappret är en kittlande thriller med tre stjärnskådespelare som borde kunna leverera men dessvärre tvingas kämpa med illa underbyggda rollfigurer och ett rörigt manus. I början ser det lovande ut. Berättelsen tar avstamp i nutid, när den före detta FBI-agenten, numera privatdetektiven Ray Kasten (Chiwetel Ejiofor) STEVE JOBS I rollerna: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen med flera Regi: Danny Boyle nnnnn I tre intensiva akter tar sig Danny Boyle an den mestadels osympatiske Apple-grundaren Steve Jobs. Ett annorlunda biografiskt persondrama måste alltid applåderas men den här berättelsen består, likt en tidig Mac, mest av yta och lite innehåll. Med sin omisskännliga ping-pong-dialog sätter dock Aaron Sorkin tonen för den här filmen mer än vad regissören Danny Boyle ("127 timmar") gör. För fans av den snärtige men på gränsen till utmattande manusmaestron är detta faktum en fest, naturligtvis. Alla talar snabbt och mycket i perfekt konstruerade meningar medan de powergår genom diverse korridorer. I en rivstart till inledning får vi hänga med bakom kulisserna när Steve Jobs (Michael Fassbender) ska lansera den allra första Macintoshen 1984. Med bara minuter kvar tills ridån går upp jonglerar han sitt ex som hävdar att han är far till hennes barn, besvikelsen över ett nnnnn Quentin Tarantino är tillbaka i omisskännlig stil, med en western i snöstorm. Men under smatterdialogen och den makabra humorn lurar ett nytt allvar som gärna hade fått ta större plats. plötsligt gör ett genombrott i ett gammalt mordfall. Han samlar sina forna kollegor, Jess (Julia Roberts) och Claire (Nicole Kidman), för att få Claire, nu åklagare, att öppna upp fallet igen. Men ingen av dem verkar speciellt motiverade. Claire låter sig inte övertygas, och Jess är motvillig av helt andra skäl – det var hennes tonåriga dotter som hittades mördad i en soptunna för 13 år sen. Nu rivs gamla sår upp på nytt. Liksom sin förlaga pendlar "Secret in their eyes" mellan dåtid och nutid, med 11 september-attackerna som fond. Men övergångarna är otydliga – bara några grånade hårstrån här och en begynnade flint där avslöjar var i tiden vi befinner oss. Den här sortens undersökande thriller vinner på en struktur som liknar en kinesisk ask, där en ingång leder till ett nytt litet mysterium. Icke så här, där vi redan från start får svaren kastade i famnen men förväntas engagera oss med hull och hår i hur allt hänger ihop. Spänningshalten i det? Inte direkt skyhög. En och annan twist bjuds det ändå på, och en final som ruskar om. Dessvärre lämnar den bara en bitter eftersmak till en redan blodfattig upplevelse. ELIN DAHLMAN verkligheten är det också Jacv ks bild av den åskådaren upplever. k ser på tv är ufo:n eller påhittade människor. Utanför från fe Wall Street börjar inse vad inga andr ks mamma under De till synes så stabila bostadslånen i USA är i själva verket skit. I ett briljant drag inser en av Man skulle ha varit där. Det har inte ens gått två år sedan Quentin Tarantino arrangerade en genom-läsning av manuset till "The hateful eight" inför publik, men evenemanget har redan fått ett mytologiskt skimmer. De 1.600 personerna i publiken på anrika United Artist Theater var i extas, och Tarantino – som bittert hade skrotat filmprojektet enda fönster, placerat i taket, är universum bortom den enda ungefär lagom till att Lehman Brothers imploderar? drade övergrepp mot kvinnor i fiktionen. "Room" däremot känns spelar motvalls per isoner som inifrån det finansiella toppskika vill eller förmår: Det Jacdem, en socialt tafatt professor spelad av Christian Bale, att det går att tjäna pengfinns inget annat, den himmel som skymtar ge Oscarsbelönade Brie Larson förenar på ett nyanserat sätt Joys Alltihop börjar med att Ryan Gosling d ky er upp och berättar het och styrka, ångest och hopp. Men också Tremblay är utmärkt i rollen som Jac .k De två fungerar som en hårt sammanbunden enhet, vilket också faller väl ut för den psykologiska dimensionen av rollfigurernas omvärldsisolering. Abrahamson ägnar stor del av filmen åt att undersöka mekanismerna bakom den mänskliga överlevnadsinstinkten. Hur läker man såren efter ett illdåd som berövar en på allt utom ens existens? "Room" är befriande uppriktig med att några enkla svar inte finns. ELIN DAHLMAN a ar på att spela mot systemet. ummetsnom r Till omvärldens hån, så klart. Men gissa vilka som får rätt till slut, existerande värld Jack känner till. många sidor i sitt skådespeleri: tonårstrulighet och förlust, tröttlite bakgrund till den bisarra storyn som strax ska rullas upp. uteblivet omslag på prestigetidningen Time, faktumet att demonstra- tionsexemplaret vägrar att öppna presentationen med att säga "hej" TRIPLE 9 I rollerna: Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Kate Winslet med flera. Regi: John Hillcoat nnnnn Korrupta poliser jobbar åt ryska maffian i "Triple 9", den senaste filmen från "Vägen"-regissören John Hillcoat. Men rollfigurerna är märkligt livlösa i denna genomdystra brottsskildring. Brutala poliser är spännande poliser – i alla fall i Hollywood. Samtidigt som USA skakas av upprepade protestmarscher mot polisvåld, fortsätter Drömfabriken att pojkaktigt fascineras av cynisk snutjargong och hårda tag. Det senaste exemplet är John Hillcoats "Triple 9", som hämtar sin titel från ett polisiärt radiokommando för "en polisman är skadad". Filmen utspelas i ett Atlanta där polisen ligger i krig med kriminella gäng, och där båda sidor tävlar mot varandra i råhet. När den unge polisen Chris Allen (Casey Affleck) får en ny postering mitt i getingboet ser han fram emot att få göra skillnad, men vi i publiken har redan insett hur naiva hans ambitioner är. Allen har blivit utsedd till måltavla i en kupp, där en ohelig allians av bovar och korrupta poliser ska döda honom för att avleda uppmärksamheten från ett brott som beställts av den ryska maffian. Det känns inte som någon slump att Hillcoat ligger bakom den nattsvarta framtidsskildringen "Vägen" från 2009. Trots att "Triple 9" utspelas i nutid så skildrar den också ett slags postapokalyps, ett samhälle utan några spår av rättssäkerhet eller medmänsklighet. Det är en intressant värld att kliva in i, nästan helt befriad från den våldsglorifiering och stilisering som annars hemsöker genren. Men Hillcoat misslyckas helt med att befolka den med riktiga människor –trots att han har tillgång till en hel arsenal med begåvade skådespelare (Chiwetel Ejiofor och Anthony Mackie i synnerhet). Personskildringarna är tunna och oengagerande, och tillsammans med den svartsynta världsbilden gör det "Triple 9" till en djupt deprimerande film. Det hjälper inte att Kate Winslet sveper in i tuperat hår och beordrar mord och tortyr, i rollen som rysk maffiaboss. Hillcoats film är och förblir ett stycke stendöd nihilism. KARIN SVENSSON 80 | nöjesnytt