Piraja 1
ΩKUNSKAP & FRAMTID SVENSKA MÄSSAN 21-23 NOV 2019
Det får helt nya konsekvenser för arbetsmarknaden. Vi kommer inte bara att automatisera lågkvalificerade yrken, utan även mer intellektuella, till exempel tjänstemannasektorn och kontorsarbetare. Något av det första vi kommer se förändras i grunden är transportsektorn. Det handlar inte bara om förarlösa bilar, utan vi kommer även se förarlösa bussar, förarlösa flygplan, förarlösa tåg och inte minst interntransporter på företag - förarlösa truckar. Något annat område som också påverkas i närtid är vården med robotar som kan ge bättre beslutsunderlag. Även robotar som ger vård och stöd, robotar som kan utföra tunga lyft eller vara sällskap för äldre. ”NÅGOT AV DET FÖRSTA VI KOMMER SE FÖRÄNDRAS I GRUNDEN ÄR TRANSPORTSEKTORN” Hej Fredrik, du är ”robotutvecklare” stämmer det? —Ja, jag jobbar som robotutvecklare på Linköpings Universitet. Dessutom är jag VD för företaget Dyno Robotics där vi bygger framtidens robotar och utvecklar artificiell intelligens. Berätta vad du gör? —Vi håller just nu på att utveckla en robot som ska kunna stå i receptionen hos företag och ta emot besökare, den ska svara på frågor och prata i telefon. En annan robot vi utvecklar går nere på sjöbotten och muddrar, det vill säga tar bort slam och ökar syresättningen i sjöar. En tredje robot som vi utvecklat kastar akrobater 4 meter upp i luften på en cirkus. Ditt första minne om hur du blev så intresserad av teknik? —Jag har alltid varit intresserad av teknik. Jag byggde mycket Lego när jag var liten. När jag var sju år gammal fick jag programmerbart robot-Lego. Jag tyckte det var himla häftigt att jag kunde väcka liv i mina legokonstruktioner med hjälp av programmering. När jag var tio år gammal skapade jag en robotbil som kunde åka från mitt rum in till köket där roboten började 24 NR 3- 2019 pipa irriterande. Min mamma undrade vad som lät och tittade ned på lastbilen där hon såg en liten papperslapp med texten ”lägg kakorna här”. Hon lydde instruktionerna och så vände lastbilen om för att köra tillbaka till mitt rum. Varje gång jag behövde kakor kunde jag starta den här robotlastbilen. Men mamma var inte helt dum, för hon insåg att vad hon än lägger på så kommer bilen att vända med lasten. Så hon insåg att hon kunde lägga smutsdisken på lastbilen och då fick jag ju smutsig disk i rummet. Många jobb och branscher har redan automatiserats – men hur kommer det att se ut de närmsta 10–20 åren? —Automatisering av samhället är ingenting nytt. Sedan människan uppstod har vi uppfunnit hjälpmedel för att förenkla vår vardag, som till exempel pil och båge. Men automatiseringen tog riktig fart i och med den industriella revolutionen. Då skapade vi ordentliga maskiner och fabriker, vi ersatte vår biologiska muskelkraft med en form av mekanisk muskel. Nu är vi på väg in i en ny revolution, den digitala revolutionen, och istället för muskler ersätter vi vår biologiska hjärna med en artificiell intelligens. Vad kommer robotarnas inverkan på arbetsmarknaden att bli? —Enorm, vi ser varenda sektor påverkas. Idag har de flesta nyhetsbyråer, som TT, MittMedia och NT robotjournalister som författar nyhetsartiklar. Men det finns till och med robotar som skriver skönlitterärt och poesi, även om det än så länge är rätt experimentellt. Vi ser också att bank- och finanssektorn påverkas med RPA:er, det vill säga automatiserade processer. Idag så sker nästan all aktiehandel av robotar som köper och säljer aktier utan att någon människa har bestämt exakt hur de ska göra utan de lär sig själva, de använder självlärande algoritmer. Robotarna kommer påverka hela arbetsmarknaden, alla sektorer, inte bara industrin som traditionellt kopplas ihop med robotar. Vi ser robotar som kan göra bättre analyser av juridiska dokument än utbildade mänskliga jurister. Robotar som ställer diagnoser bättre än mänskliga läkare. Robotarna kommer påverka allt. Tror du på att det blir verklighet med förarlösa flygplan och bilar, båtar? Vi har förarlösa bilar i många delstater i USA idag. I Sverige kan man få dispens från transportstyrelsen för att köra förarlöst på allmän väg. Just nu kör det förarlösa lastbilar utanför Jönköping. Det finns också förarlösa bussar i Kista, Järfälla, Linköping med flera städer. Jag själv byggde en förarlös bil 2015 som var ute på allmän väg i Linköping. Så tekniken finns redan här, det som bromsar är juridiken. Vem har ansvar om en olycka sker? Är det föraren, tillverkaren eller skulle vi kunna hålla bilen själv ansvarig för en olycka? Ω