Hemma i HSB Värmland 1
E n bostadsrättsinnehavare har köpt en andel i ek
onomisk förening. Det är fortfarande så att alla köpare inte förstår detta, börjar Kenth Johansson, vd för HSB Kristinehamn. – Det kan verka underligt, men styrelser brottas fortfarande med att alla köpare inte förstår att som ägare av en bostadsrätt har man rättigheter och skyldigheter. Det är helt annorlunda mot att hyra en bostad. – Det är coolt att äga tillsammans! Det bästa sättet att få alla köpare att förstå ägandeformen i en bostadsrätt är att informera om skyldigheter och rättigheter i ett tidigt och personligt möte, säger Anna Wahlgren, medlemsansvarig på HSB Kristinehamn. När problem mellan styEtt sätt att underlätta för medlemmarna att förstå att de kan vara med och påverka är att informera kontinuerligt. – Medlemmarna blir delaktiga och ”Informera relse och medlemmar uppstår är det ofta för sent att informera om upplåtelseformen. Därför är HSBs tydliga rekommendation att informera redan vid inflyttning. – De styrelser som har minst problem, med missförstånd relaterat till boendeformen, är de som upprättat mappar eller liknade med information som de överlämnar till nya ägare. Vid mötet förklarar styrelsen ansvarsfördelningen mellan boende och bostadsrättsföreningen. Föreningens stadgar innehåller tydliga gränsdragningar som visar hos vem som ansvaret för underhållet ligger, berättar Kenth, berättar Kenth. Att vara ägare av en bostadsrätt är som att vara delägare i ett företag med miljonomsättning. Styrelsens uppgift är att driva företaget, följa lagar och förvalta hela fastigheten. – Höjda kostnader upprör ofta. Det bästa sättet att få bort problemet är att informera och engagera sina medlemmar både via årsstämman men också med löpande information, säger Håkan Wahlgren, ordförande i HSB Kristinehamn. om skyldigheter och rättigheter i ett tidigt och personligt möte.” kan ifrågasätta styrelsens beslut först när de får förklaringar på hur beslut tagits. Höjda avgifter blir enklare att förklara när helheten blir presenterad, berättar Kenth Johansson. En engagerad styrelse ser till att alla medlemmar trivs och känner sig delaktiga. Ett gott exempel på detta är HSB brf Tullporten i Kristinehamn. – I bostadsrättsföreningen HSB Tullporten har man lyckats med att få engagemang genom tydlig information och nära kontakt med sina medlemmar. Medlemmarna har gemensamt tagit beslut om att investera i energi- och solcellsåtgärder som sänkt kostnaderna rejält för föreningen, säger Håkan. Som ägare och boende i en bostadsrättsförening har man nyttjanderätt av sin lägenhet. Det innebär att boende bland annat kan renovera lägenheten efter tycke och smak. – Exakt information om vad medlemmen får renovera når ofta inte ut. Exempelvis ska boende renovera ytskikten i badrummet men inte golvbrunnen, den är föreningens underhållsansvar, berättar Kenth. Vid renoveringar eller väsentliga förändringar i lägenheten ska boende alltid kontakta styrelsen i förväg. – Information gällande renoveringar bör gå ut till samtliga medlemmar, menar Anna. Det kan också finnas gemensamma beslut i föreningen som kan göra att en enskild renovering krockar med de investeringar som föreningen ska göra. Information och ansvarstagande gör att alla får en bättre boendesituation. ■ Kenth Johansson, vd HSB Kristinehamn Anna Wahlgren, medlemsansvarig på HSB Kristinehamn Håkan Wahlgren, ordförande HSB Kristinehamn HEMMA I HSB 1.2020 / VÄRMLAND – KRISTINEHAMN