Marknad 1
Karl Hulterström – en stolt lobbyist och opinions
bildare Text Pelle Blohm Foto Tomas Karlsson Karl Hulterström brinner för entreprenörskap och företagande, redan i gymnasiet hamnade han under Ung Före - tagsamhets flagg och startade en min - dre affärsverksamhet. Men tidigt landade han inom Svenskt Näringsliv efter att under några år arbetat för bemanningsföretaget Proffice. Sedan 6 år tillbaka är han Regionchef för Svenskt Näringsliv. Jag har under några år roat mig med att följa Karl Hulterström på Facebook där han en gång per år lägger ut resultatet av Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet i regionens kommuner. Det brukar vara en rätt underhållande läsning där politiska ideologier, särintressen och diverse före tagare och privatpersoner brukar braka samman i en verbal fight om undersökningens värde. De är inte många just där men ungefär samma personer återkommer varje gång med samma åsikter och invändningar. Karl försöker i sin tur övertyga alla om varför och i vilket syfte undersökningen görs. Över 30 000 svar från företagare brukar komma in, säger han. Och utifrån det görs en ranking i september varje år vilken alltså brukar orsaka sura miner, glada tillrop och i bästa fall kon struktiva diskussioner. Ett bra verktyg för de som vill jobba för att förbättra företagsklimatet lokalt, menar Karl att det är och trycker på att det är bra fart i diskussionerna när han är ute och träffar politiker, företagare och tjänstemän. Men visst finns de som är kritiska. Men vad är nu Svenskt Näringsliv? Vad är det för organisation? – Svenskt Näringsliv är i grund och botten en förening som har funnits se - dan 2001. Den är sprungen ur SAF och Industriförbundet som gick samman. Vi finansieras av våra cirka 60 000 med - lemmar, de står för alla pengar in. Vi jobbar inte med några projektpengar från EU eller kommunen eller någonting. Vilket gör att vi kan ha en bra och oberoende ställning. Är ni en ren lobbyorganisation? – Jag brukar säga att vi jobbar med lobbying och opinionsbildning. I Sve - rige har det många gånger en lite negativ klang men alla typer av intresseorganisationer jobbar med det på ett eller annat sätt vare sig det är naturskyddsföreningen eller Svenskt Närings - liv. Vi vill ju förse beslutsfattare med den informationen som vi tycker att de ska ha. Sen är det dem som fattar be - sluten. Jag brukar säga att våra politik - er är så kloka och begåvade att de kan hantera informationen från intresseorganisationer på ett bra sätt. Då är du förstås positiv till lobbyverksamhet? – Jag tror att det finns ett värde i att in - tresseorganisationer finns. Vi kan hjälpa beslutsfattare att hitta information och förstå olika skeenden i samhällsutvecklingen. Det är mycket att hålla ordning på som politiker. Alla pockar på deras uppmärksamhet och man tycker kanske att de borde kunna allt men det är en omöjlig uppgift. Forts. 20 » Nummer 2 2019 19