Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! TEAM UMEÅ Vi genomförde
Bokstart Idélabbet Umeå bibliotek, barnhälsovård och förskola. Vår utmaning Hur kan vi stötta vuxna i socioekonomiskt utsatta områden i Umeå i att stärka de riktigt små barnens (0–1 år) språkutveckling? Hur involverades användarna? Vi har arbetat med både gruppintervjuer och enskilda intervjuer, och gjort observationer på biblioteket och BVC. Där gjorde vi även användarresor och delade ut dagböcker. Vi fick tillbaka tio stycken! För att nå ännu fler gick vi också ut med en Facebook-enkät på Umeå kommuns hemsida, riktad till personer med små barn i sin närhet, och fick in 42 svar. Det var intressant att upptäcka att så många föräldrar ville ta sig ur hemmet och inte önskade sig hembesök. Det känns också extra viktigt att jobba med de här frågorna på grund av en del kommentarer vi fick, som: ”Nä, börja med böcker när de bara är 6 månader, det är väl för tidigt?” Idégenerering skedde tillsammans med personal från biblioteken i Umeå, och med föräldrar. Vi testade också flera prototyper tillsammans med personal från biblioteket och BVC, föräldrar i en SFI-grupp och en Svenska med babygrupp. Hur fungerade processen? Det bästa med att ha varit med i Idélabbet och Innovationsguiden är att vi nu vet att vi jobbar med något som efterfrågas. Lösningarna vi har tagit fram bygger på målgruppens egna behov. Det har också känts bra att kunna stanna upp i varje steg och inte bara rusa på. Vi behövde inte hitta en lösning direkt. Det vi fått jobba med är att vara besvärliga. Att ta folks tid och tränga oss på lite. En annan utmaning har varit att hitta representanter från vår målgrupp. Vi ångrar att vi inte ställde oss utanför någon matbutik eller på blöjavdelning för att nå småbarnsföräldrar den vägen. Vi har haft ledningens mandat att utföra det vi önskat, och inte känt oss begränsade. Idégenereringarna gav många förslag som Baby pop-up, Laga mat med baby, Babyparty, Språkträning med alla sinnen, flashmobs med fyndig språkstatistik och språkinfo med barnpassning. För att göra det sista urvalet använde vi metoder från Innovationsguiden; ”3 prickar” för att välja, och ”Idékort” för att konkretisera. Det ledde till att tre förslag identifierades som både mest genomförbara och till gagn för vår målgrupp. Dessa gjorde vi prototyper på. Vad händer nu? Vi ska förverkliga lösningen ”Bebisar och språk!” skarpt i en stadsdel till att börja med. Idén är att bibliotekarier besöker varje BVCföräldragrupp i utvalda stadsdelar i Umeå, och informerar om bebisars språkutveckling och gör enkla, roliga praktiska övningar. De delar även ut Bokstartspåsar och bjuder in till babyaktiviteter på biblioteken som ”Babyträffar med fika”. Dessa är till för små grupper, eller drop-in för föräldrar och andra vuxna i små barns närhet. Fokus är på språkutvecklande aktiviteter som att läsa pekbok, sjunga och ramsa, och varje träff har samma upplägg, med läsning, sång och någon form av övning, så att en inte missar något om en är borta. Tema, ramsor och böcker kan förstås variera. Tanken är att hjälpa till med enkla övningar som utvecklar språket och som kan användas hemma. Vi har också haft ett möte med en av kommunens kommunikatörer och en reklambyrå. För att utforma ett nytt språkstartkoncept som kan användas även sedan Bokstartprojektet är slut. Alla tips och idéer samlas i en idébank, och testas längre fram. Vi kommer att fortsätta med arbetssättet tjänstedesign för att utveckla verksamheten även i andra sammanhang. Tips för förändringsarbete ● Våga er ut och träffa målgruppen så snart som möjligt! ● Ta er tid! ● Ta hjälp av coachen! 20