Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! TEAM LINDESBERG Vi genom
förde Bokstart Idélabbet Biblioteket i Lindesberg, BVC och öppna förskolan på familjecentralen. Vår utmaning Vilket stöd kan vi ge till föräldrar som inte läser för sina barn? Hur involverades användarna? Familjecentralen har varit vår arena för att fånga upp föräldrar. Biblioteket finansierade fem bokgåvor till familjerna och BVC nådde föräldrar med liten eller ingen läsvana. Öppna Förskolan och BVC intervjuade föräldrar om deras syn på läsning för de allra minsta barnen. Vi frågade föräldrar till små barn, 4–10 månader, om hur de uppfattade att barnen lär sig läsa, och kring deras kvällsrutiner. Vi fick stor variation i svaren. BVC använde Innovationsguidens metod servicesafari under hembesök. De upplevde läs- och språkmiljön i hemmet ur barns synvinkel, och frågade sig vad barn ser och uppfattar bland bokhyllor, tidningshögar, TV, Ipad etc. Även på Öppna förskolan gick vi på safari för att se miljön ur barnens perspektiv. Det ledde till lägre bokhyllor som barnen kan krypa fram till. Vi dukar även upp med böcker på golvet. En idégenerering med föräldrar utmynnade i en läsgrupp med sex träffar som fick namnet ”Babyläs”. Det visade sig att föräldrarna ville ha vägledning i hur man läser för de yngsta och konkreta boktips. Syftet är att ge barn 4–8 månader ännu fler ord, och för föräldrar och barn att utveckla läsrutiner tillsammans, och få en lugn, fin stund ihop. I gruppen delas också erfarenheter och tips som föräldrarna kan prova hemma. Det blev mycket populärt. Hur fungerade processen? Det svåraste var att hitta de föräldrar som saknade läsvana. Roligast var att se hur lyckliga, glada och intresserade barnen blev av läsning. Mest överraskande var att några föräldrar inte alls var medvetna om att man kan läsa för barnen innan de har fått ett eget språk. Trots att vi hade stöd från närmaste chef så hade vi inte möjlighet att ta den tid vi egentligen behövde. Vår projektledare från biblioteket blev sjukskriven så istället fick Familjecentralen driva projektet. Vad händer nu? Vi utvecklar satsningen ”Babyläs”. Andra föräldrar som har sett Babyläsgruppen i aktion har ställt sig i kö till kommande grupper! Vi har gjort en broschyr och tryckt upp tröjor till personal och föräldrar, och ordnar återträffar för dem som deltog i första läsgruppen. Familjecentralen erbjuder lästräffar där en pedagog eller bibliotekarie läser för och inspirerar föräldrar och barn. Vid varje ny träff får föräldrarna en bok att ta med hem. Alla deltagande föräldrar vet nu att det går att läsa för de allra yngsta barnen, att de kan påverka sitt barns språkutveckling, och att tidiga läsvanor främjar språket. De vet också att böcker och läsning skapar glädje, närhet och lugn. Vi upplever att föräldrar börjar läsa tidigare för sina barn och att fler bokpåsar lånas hem. Alla som har deltagit har fått läsning som kvällsrutin. Vi har också fångat upp föräldrar som inte tidigare har läst för äldre syskon. Utifrån kunskapen vi fått genom Innovationsguiden och Idélabbet tänker vi fortsätta med intervjuer och safarimetoden. Vi vill involvera fler kollegor för att nå fler föräldrar med ett annat hemspråk än svenska, och i ännu högre grad nå målgruppen med störst behov: de som inte läser alls för sina barn. Tips för förändringsarbete ● Ta till ordentligt med tid och planera för rekrytering, planering, genomförande och utvärdering. ● Bestäm vem som gör vad. ● Förankra allt ordentligt hos ledningsfunktioner. ● Anordna utbildningstillfällen för övrig personal. 22