Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! TEAM ULRICEHAMN Vi genom
förde Bokstart Idélabbet Ulricehamns bibliotek och familjecentral. Vår utmaning Hur kan vi hitta lösningar för att stötta och stärka små barns språkutveckling? Hur involverades användarna? Mestadels gjordes intervjuer och samtal med småbarnsföräldrar, men också med bekanta och grannar i målgruppen. Vi gjorde flera undersökningar under processen och ställde frågor till föräldrar i olika situationer. Barn och föräldrar observerades, hur de rörde sig i rummen, vad de gjorde, och hur de agerade i lokalerna. För att se verksamheten ur små barns synvinkel kröp vi på golvet och låg på vagnar och filmade tak, golv, hyllor och entrén. Vi gjorde flera studiebesök, i varandras verksamheter och på andra kommuners bibliotek och familjecentraler. Föräldrar fick också vara med och ”prototypa” när barnavdelningen på biblioteket skulle möbleras om. Hur fungerade processen? Framgångsfaktorerna var att vi hade kul, att vi involverade användarna och vågade prova nya saker. Vi har lärt oss massor av våra användare och av varandra. Roligast och mest lärorikt var att arbeta i vårt team, som hade korta träffar varje vecka. Safarimetoden var väldigt kul. Och det är roligt att vi nu har så fina relationer med familjer i våra verksamheter och mellan våra verksamheter. Vår interna Facebook-grupp var toppen för att dela info, material, undersökningar och idéer, och vi informerade också på varje personalmöte om vår process. Det var svårast i början, innan vi riktigt förstod vad Idélabbet innebar. Och det var inte lätt att inte genomföra genast, att vänta med våra egna idéer och först lära känna användarna. Det var också lite svårt på den andra utbildningsträffen med Innovationsguiden då vi hade med oss våra chefer som inte hade upplevt arbetsmetoden. De ville gärna själva komma med lösningar som skulle stämma överens med kommunens övergripande mål. Mest överraskande var kanske att användarna faktiskt vill bli ”störda”. De älskar att få vara med och påverka. En del saker som vi tog för givet och trodde att användarna ville ha stämde inte alls! Hade vi inte frågat dem, hade det blivit fel. Det var en aha-upplevelse för oss. Vad händer nu? Vi testar fortfarande! Ibland går vi tillbaka och frågar igen. Snart ska vi idélabba med de andra på bibblan om hur entrén fungerar, för att alla ska lära sig att tänka och göra utifrån tjänstedesign. Nu testar vi att ”vara användare” varje gång vi ska implementera nya saker och frågar oss vad användarna vill och behöver. Det arbetssättet kommer vi verkligen att gå vidare med. På familjecentralen har de fört in böcker och läsning i miljön, och har fått en helt annan inställning till böcker. På biblioteket förändrades barnrummet och presentationen av böcker totalt. Bemötandet har förbättrats så att barnfamiljerna känner sig välkomna och trygga. De stannar mycket längre på biblioteket nu och lånar fler böcker. Vi har också infört kontaktskapande midjeväskor som man kan ha böcker eller annat i – idén fick vi av Malmö stadsbibliotek och efter dialog med Städet, som använder sådana väskor på jobbet! Tips för förändringsarbete ● Ha kul! ● Regelbundna möten! ● En projektledaren som kan hålla ihop projektet. ● Ha en tavla där ni skriver upp ”veckans händelse” så att andra i personalgruppen vet vad som händer. ● Stöd från ledningsfunktionerna är viktigt för att motivera för övriga i personalgruppen varför saker görs. ● Det är lättare att få igenom investeringar hos cheferna, när ni utgår ifrån användarna. 23