Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! TEAM ARJEPLOG Vi genomfö
rde Bokstart Idélabbet Arjeplogs kommunbibliotek, kulturskola och Arjeplogs förskola. Vår utmaning Att nå ut till målgruppen föräldrar och barn 0–3 år. Hur involverades användarna? Vi bjöd in samtliga föräldrar till barn i åldrarna 0–3 år i kommunen, via brev och SMS, till träffar på biblioteket. Vi bjöd även in till en särskild pappaträff. Vid träffarna berättade vi om idén med Idelabbet och om varför det är så viktigt att läsa för sina barn. Det kändes roligt att få visa vilka möjligheter biblioteket kan bidra med. Den stora variationen i utbudet var nog ny för flera av föräldrarna. Vi hade hoppats att nå fler pappor, och hade planer på att till exempel söka upp dem på sporthallen. Men det kändes svårt att gå på användarna på det sättet på vår lilla ort, och vi landade istället i att bjuda in dem till oss. Hur fungerade processen? Vi har testat flera olika idéer och sätt att nå föräldrar och barn, som sagostunder, besök på kyrkans barntimmar, erbjudit fasta tider för träffar på biblioteket och Öppet hus med boktips varje månad. En teaterföreställning för mindre barn var välbesökt, och gav god tid för samtal och interaktivitet mellan barn och skådespelare efteråt. Förskolan har jobbat med olika teman och sagostunder, även med fokus på samiskan. Arjeplogs kommun är samisk förvaltningskommun. Det som har testats mest där är att ställa fram böcker och bokpåsar för att föräldrarna ska hitta och låna med sig hem. Olika platser i lokalerna prövades innan teamets pedagog hittade rätt. Bokholkar har placerats ut runtom i kommunenen där vem som helt får ta och/eller lämna en bok. Dessa har dock riktat sig till alla åldrar, inte bara de minsta barnen. Det har varit svårt att hitta tider som passar föräldrarna. Tidpunkten för projektet var inte heller den bästa för oss, då den sammanföll med personalbyten och omorganisation för ledningsfunktionen. Vi skulle ha behövt mer tid för arbetsgruppen att samlas. Det försvårades bland annat av brist på personal på förskolan. Ommöblering och ombyggnation på biblioteket gjorde att lokalerna inte alltid kunde användas för träffar med barn och föräldrar, av säkerhetsskäl. Vad händer nu? Vi tror att fler föräldrar idag förstår hur viktigt det är med läsning, och vi vet att all personal på förskolan förstår vikten av läsandet. Nästa steg är att alla nyblivna föräldrar ska få inbjudan via BVC till biblioteket för att få en bok. Bibliotekspersonalen anordnar sagostunder för förskolebarn, och besöker även förskolan. Ibland kombineras läsning med skapande aktivitet. Tips för förändringsarbete ● Planering, val av tidpunkt och att ha personal tillgänglig är viktigt. ● Hitta flera olika lösningar för att nå föräldrar och barn. ● Tänk ”utanför boxen”. ● Alla behöver känna till vad den andre gör – kommunikation är viktigt. ● Flexibilitet – det gäller att snabbt kunna ställa om och improvisera. ● Undvik att genomföra projekt samtidigt som ombyggnad och omorganisationer av lokaler sker. 25