Sluta gissa börja fråga! 1
Sluta gissa börja fråga! Vilka genomförde Bokstar
t Idélabbet? Sex kommuner genomförde Idélabbet från start till mål: Arjeplog, Härnösand, Lindesberg, Ulricehamn, Umeå och Västerås. Kommunerna utsåg egna utvecklingsteam med 3–6 personer från de yrkesgrupper som dagligen möter barn och föräldrar: personal inom barnhälsovård, bibliotek och förskola. Varje team hade en projektledare med ansvar att driva arbetet framåt. Det var viktigt att utvecklingsteamens medlemmar var personer som barnen delar sin värld med, och som föräldrar vänder sig till med frågor och för att söka stöd. Den nära kontakten med användarna var en förutsättning för att kunna arbeta framgångsrikt med användardriven innovation. Till varje utvecklingsteam knöts också minst en person i ledningsfunktion, med mandat att fatta de beslut som krävdes för att nå resultat. Förankring hos ledningsfunktioner För att säkerställa att varje utvecklingsteam hade stöd hos ledningsfunktioner i kommunen, bjöds dessa in till en introduktionsdag hos Innovationsguiden, tillsammans med teamens projektledare. Innovationsguidens coacher gav djupare förståelse för arbetssättet tjänstedesign och förklarade utvecklingsprogrammets upplägg. Kulturrådet presenterade Bokstart, syftet med Idélabbet och tydliggjorde kopplingen till FN:s globala mål för hållbar utveckling, framförallt till mål 3, Hälsa och välbefinnande, mål 4, God utbildning för alla, mål 5, Jämställdhet och mål 10, Minskad ojämlikhet. Idélabbets målsättning slogs fast: ● Skapa större förståelse för föräldrars och barns behov. ● Nå och möta fler föräldrar och barn. ● Få tillgång till förnyad och fördjupad kunskap. ● Finna och testa nya arbetssätt och förhållningssätt. ● Inspirera och stärka föräldrar och barn. När projektledare och ledningsfunktion återvände till hemkommunen hade de i uppdrag att inleda Innovationsguidens första steg. De skulle ringa in ett problem, en lokal samhällsutmaning utifrån Bokstarts övergripande fråga: ”Hur kan vi tillsammans stärka språkutvecklingen hos barn 0–3 år”. Utmaningen skulle ta sin utgångspunkt i behoven hos föräldrar och vuxna i små barns närhet ur ett lokalt perspektiv. Denna utmaning skulle sedan utgöra grunden för utvecklingsteamens arbetsprocess i Idélabbet. 8