Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt kan handla om allt från geograf
iska avstånd till förutsättningar för det lokala arrangörsledet vad gäller lokaler, scener och skolors kapacitet att ta emot verksamhet. Arbetet med att göra verksamheten mer tillgänglig för olika grupper kan också antas påverkas av verksamheternas konstnärliga, historiska, vetenskapliga och bildningsmässiga särdrag. Staten ska inte ha några synpunkter på konstens innehåll, utan det ska vara upp till institutionerna själva att utforma verksamheten. Staten och det offentliga kan dock bidra med arbetssätt och metoder för att nå ut med verksamheten. Metod och material Våren 2019 gick Kulturrådet ut med en enkät till regioner och verksamheter som omfattas av kultursamverkansmodellen. Enkäten var frivillig och bestod av två delar. Den första delen besvarades av regionerna; med region avses här primärt de regionala kulturförvaltningarna men enkäten kan självfallet också ha beretts via de politiska nämnderna med ansvar för kulturfrågor. Enkätens andra del fokuserar på konst- och kulturverksamheterna och kunde antingen besvaras av verksamheterna eller av regionen i samråd med verksamheterna. Vilken svarsmetod som använts redovisas inte alltid, men inte i något fall uppger regionen att svaren inkommit via samråd. Svaren är ofta skrivna i första person men det förekommer också att svaren är skrivna i tredje person vilket kan bero på att regionen har sammanställt svaren innan de har skickats till Kulturrådet. I enkäten specificerades att breddat deltagande i sammanhanget avser att konst och kultur ska komma breda grupper av invånare till del utifrån aspekter som till exempel socioekonomiska och geografiska förhållanden samt de sju diskrimineringsgrunderna (kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder). Regionerna informerades om att uppföljningen fokuserar på ett publik-/besökare-/användarperspektiv men att även andra aspekter på deltagande kunde adresseras om det bedömdes ha betydelse för invånarnas deltagande, till exempel ett konstnärs- eller utövarperspektiv. Med några undantag ställdes samma enkätfrågor till regionerna som till verksamheterna. Respondenterna ombads beskriva - om, och i så fall hur, de arbetar för att verksamheten ska komma breda grupper av invånare till del - om de ser behov av att utveckla arbetssätten - om, och i så fall hur, de arbetar för att uppnå kunskap om vilka som deltar - om de utifrån befintliga resurser och uppdrag är nöjda med deltagandet i dag och - om det finns målgrupper som är särskilt angelägna att nå i större utsträckning. Verksamheterna ombads även reflektera kring deras utrymme att påverka vilka som tar del av verksamheten och regionerna ombads ge exempel på eventuella områdesspecifika utmaningar och möjligheter när det gäller kulturdeltagande. Enkätfrågorna finns som bilaga i rapporten. Enkätsvaren Samtliga 20 regioner som ingår i kultursamverkansmodellen och drygt 200 konst- och kulturverksamheter besvarade enkäten; en exakt siffra är svår att ange eftersom vissa verksamheter har svarat för flera kulturområden eller verksamhetsgrenar. Totalt ingår 220–250 verksamheter i kultursamverkansmodellen, också det beroende på hur man räknar. Svarsfrekvensen är alltså generellt sett hög. I samtliga områden saknas svar från ett par verksamheter, förutom i teater, dans- och musikområdet där det saknas svar från 20/98