Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Helsingborgs stadsteater sträva
r efter att nå en så bred och mångfacetterad publik som möjligt med fokus på nordvästra Skåne. Samarbeten ses som en av förutsättningarna för att skapa ett brett utbud som är relevant för vana och ovana besökare: ”I repertoarvalet speglas olika genrer som dramatisk teater, dansteater, opera och nyskriven musikal och teaterns foajé har använts för öppet hus med kortare arrangemang.” Teatern lyfter även sin verksamhet PLUS som syftar till att utveckla lättillgängliga koncept för att hitta ny publik. Malmö Stadsteater uppger att de genom sin repertoar 2018 speglat och behandlat frågor som berör breda befolkningsgrupper, och genom att komplettera med gästspel från andra länder har teatern kunnat erbjuda föreställningar på ett flertal språk: ”Malmö Stadsteater ska producera dramatisk teater med hög och konstnärlig kvalitet för en bred och mångfacetterad publik från hela Skåne.” Västerbottensteatern beskriver bland annat att de bjuder in studenter från svenska för invandrare (sfi) att ta del av produktionerna samt att de har haft gästspel som riktat sig till dem som inte besöker teatern så ofta, däribland Arabiska Teatern som spelade Lille Prinsen på arabiska. Folkteatern Göteborg beskriver att de arbetar aktivt med att nå breda grupper av invånare genom den konstnärliga visionen och ett aktivt, utåtriktat och uppmärksammat publikarbete: Vi kopplar olika aktiviteter till vår repertoar för att ständigt förankra och fördjupa publikens upplevelser. Det kan vara föreläsningar och samtal, tematiska quizkvällar eller workshops av olika slag samt även nattrepetitioner för att nå en yngre publik. Vi har tillsatt en publikstrateg på 50 procent som har som sin uppgift att vara i dialog med och hela tiden vidga vårt kontaktnät och utveckla våra relationer med nätverk och publikgrupper. Vi ser att när vi utvecklar personliga relationer med olika organisationer ökar möjligheten att man sedan också kommer till teatern. Vi jobbar mycket med begreppet ”folkteater”, det vill säga: vilka är ”folk” idag och hur når vi dem bäst? Hur angår vi dem? Vi arbetar också mycket med atmosfären i teaterhuset. Det ska kännas välkomnande att komma till teatern. (Folkteatern Göteborg) Några exempel innefattar delaktighet från publiken. Västmanlands Teater lyfter bland annat ett planerat projekt i ett socioekonomiskt utsatt område i Västerås. I projektet arbetar regissör, skådespelare och pedagog med två skolklasser under en längre tid, vilket ska resultera i en föreställning. Ett annat exempel är att de 2018 genomförde en satsning på samarbete med civilsamhället, där de bland annat upplät sin stora scen till DraoThea som är en daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Göteborgs Stads dans- och teaterfestival beskriver sin medverkan i EU-projektet Bespectactive, som handlar om att aktivera sin publik och skapa en relation till publikgrupper. Folkteatern Gävleborg nämner sin satsning Drömmar och Demokrati som bestod av nio lokala scenkonstfestivaler. Genom satsningen nådde teatern en ovanligt bred publik: Framgångsfaktorn var att öppna upp och anpassa festivalerna till de lokala initiativ som fanns på varje plats, därigenom nåddes nya lokala aktörer som i sin tur bidrog med nya publikgrupper. (Folkteatern Gävleborg) Ett antal verksamheter kommenterar sin mobila verksamhet, till exempel turnerande verksamhet för skolor. Folkteatern Gävleborg beskriver exempelvis att de förlägger verksamheten ”så demokratiskt som möjligt” i länets kommuner. Norrbottensteatern uppger att de turnerar över en fjärdedel av Sveriges yta och att deras skådespelare möter sin publik i bygdegårdar och byskolor. Genom Ung Scen Norr riktar de sig till ungdomar som har ett begränsat kulturutbud på sina hemorter. De har även workshops som syftar till att introducera kultur för människor som står långt från arbetsmarknaden: ”Vi strävar även aktivt mot att vara en öppen teater.” 28/98