Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Arbetet för att verksamheten sk
a komma breda grupper av invånare till del kan också handla om olika former av kommunikation och bemötande. Östgötateatern erbjuder till exempel nyblivna svenska medborgare i regionen samt nyinflyttade i regionen ett presentkort till teatern. Ung scen/öst söker aktivt upp och prioriterar nya skolor, med fokus på landsbygd och stadsdelar i de större städernas utkant. På liknande vis beskriver Göteborgs Stadsteater att de sedan 2013 arbetat särskilt med att nå publik i stadsdelar där deras publikandel historiskt sett varit ganska låg. Arbetet har utvecklats i positiv riktning och har i viss utsträckning kunnat utökas till andra utsatta områden. Stadra teater beskriver publikarbetet som ett sätt att avmystifiera uppfattningar om teatern: Ett sätt för att avmystifiera fördomsfull uppfattning om teater är att arbeta med publikarbete vilket vi gör i samband med vår sommarsäsong. Detta arbete får ske på gator och torg, med flygblad och framför allt genom bemötande. /…/ . Att jobba på en mindre ort (Nora kommun, 11 000 invånare) handlar om att öka relationen och förtroendet hos publik på plats, ett arbete som ständigt pågår. (Stadra teater) Organisatoriska aspekter I beskrivningarna av arbetssätt förekommer en del organisatoriska aspekter. På Folkteatern Göteborg arbetar exempelvis en publikstrateg på halvtid. Även Göteborgs Stadsteater har tjänster vars uppdrag är att nå vissa målgrupper samt att upparbeta och förvalta långsiktiga relationer med exempelvis intresseorganisationer, föreningar, skolor och andra forum. Stadsteatern har även en likabehandlingsgrupp som arbetar med frågor som rör jämställdhet, mångfald och tillgänglighet. Ett perspektiv som lyfts i några svar är representation av erfarenheter och kompetenser på och bakom scenen. Göteborgs Stadsteater redogör exempelvis för att likabehandlingsaspekter beaktas i arbetet med repertoarerna och att representationen på teaterns scener ska uppmärksammas, vilket innefattar både upphovspersoner och medverkande på scen. Dalateatern uppger att de använder Teaterförbundets och Svensk Scenkonsts mångfaldscheck vid rekryteringar. Mångfaldschecken är ett av underlagen i teaterns likabehandlingsarbete. Malmö Stadsteater nämner att de har en långsiktig rekryteringsplan för att vara mer representativ för en större del av befolkningen. Moomsteatern i Malmö beskriver sig som en ”integrerad ensemble bestående av skådespelare med och utan funktionsnedsättning”. Verksamheten har ingått i flera samarbeten, däribland det EU-finansierade projektet Ogmius som genomförs för att på längre sikt påverka och inspirera kulturverksamheter att i högre grad anlita scenkonstnärer med funktionsnedsättning. Teater- och scenkonstkonsulenter Teaterkonsulenterna ger bland annat exempel på arbetssätt för att bidra till ökad bredd i regionernas scenkonstutbud. Det kan exempelvis handla om att visa arrangörerna en bred repertoar av föreställningar på utbudsdagar. Riksteatern Kalmar Län uppger att de vid urval till utbudsdagar använder sig av urvalskriterier samt strategidokument för jämlikhet och mångfald respektive barn och unga. Riksteatern Gävleborg påtalar att de når barn och unga ur alla samhällsgrupper, eftersom de förmedlar skolföreställningar. De väljer föreställningar som tar upp olika aspekter, exempelvis hbtq, dysfunktionalitet i familjelivet och hur det är att komma ny till ett nytt land, men de har också föreställningar ”där konsten står för sig själv”. Riksteatern Skåne bedriver ett aktivt och kontinuerligt arbete med att främja allas lika möjligheter att ta del av ett varierat utbud av scenkonst av hög kvalitet genom arrangörsstöd, skolsubventioner och erbjudande till äldreboenden: Som stöd för sitt regionala arbete med frågorna arbetar de utifrån en vägledande strategi för jämlikhet och mångfald som Riksteatern nationellt har tagit fram. Detta har varit konkret 29/98