Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Utmaningen är att en enskild ku
lturverksamhet inte kan förändra större samhälleliga strukturer och att det är provocerande att återkommande påpeka denna självklarhet. När ska ord och återkommande återkopplade grundläggande problem/hinder/utmaningar övergå i praktisk handling. (Länsteatern Örebro) Vi verkar i ett län där det finns en stark maskulinitetskultur som vi arbetar med. Och att hitta en repertoar som är angelägen för unga samt nyanlända är givetvis en strävan vi har. Men våra utmaningar handlar nog främst om geografi i och med att vi ska erbjuda teater över en yta stor som den mellan Malmö och Göteborg. (Norrbottensteatern) Människor som lever ett liv som påverkas av en socioekonomiskt utsatt situation. Människor som bor utanför städer. Unga vuxna. Utmaningarna är både praktiska i form av logistik (att kunna ta sig till evenemang), ekonomi (att ha råd/tid att gå på kulturevenemang) och sociala/mentala (att känna sig adresserad och inbjuden, att känna sig bekväm, att kunna ta till sig upplevelsen, att komma över trösklar som har med idéer om vad uppleva och ”förstå” är, att känna sig speglad). (Scenkonst Sörmland) Teater- och scenkonstkonsulenter Frågan besvaras framför allt utifrån ett publikperspektiv men även utifrån perspektiven arrangörer, medlemmar och representation i de lokala styrelserna. Några verksamheter ser det som särskilt angeläget att nå utlandsfödda, nya svenskar och unga vuxna i större utsträckning. Andra målgrupper som nämns är bland annat socioekonomiskt svaga grupper, personer med intellektuell funktionsnedsättning, barn och unga, landsbygdsbor, unga vuxna i arrangörsprojekt, föreningar på landsbygden samt arrangörer överlag. Riksteatern Jämtland/Härjedalen berör både ett publik- och styrelseperspektiv: Riksteatern ser att den vanligaste målgruppen är äldre, svensk och kommer från en socioekonomiskt priviligierad målgrupp. Man fokuserar på och tycker att urfolket samerna är viktiga och försöker rikta föreställningar gentemot dem. Men att få en yngre och utlandsfödd publik och även representation i föreningarnas styrelser är också viktigt. (Riksteatern Jämtland/Härjedalen) Är teaterverksamheterna nöjda med hur de når ut i dag? Några teaterverksamheter är generellt sett nöjda med hur de når ut till regionens invånare, utifrån befintliga resurser och uppdrag. Ett knappt tiotal är generellt sett inte så nöjda, även om det finns nyanser i deras svar. Andra svarar på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda.11 Bland dem som inte är så nöjda lyfts lite olika aspekter. En verksamhet ser exempelvis en begränsning i en svag utveckling av kommunala anslag till skolinköpare och teaterföreningar. För att komma till rätta med detta har teatern på försök själv arrangerat föreställningar på turné, vilket beskrivs ha kostat stora ekonomiska och personalmässiga resurser och inte gett något större uppsving i antal besökare. Scenkonst Västernorrland är nöjda med hur de når ut men ser bland annat ett behov av att mottagarledet stärks. Kommunernas kultursamordnare och arrangerande organisationer beskrivs ha olika förutsättningar, eftersom vissa kommuner har små resurser eller saknar ändamålsenliga lokaler för scenkonst. Teater Halland vill inte beskriva sig som nöjda, trots att de når många i regionen: 11 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 33/98